HubSpot succesverhaal

Dia Nederland

Dia heeft meer inzicht in hun lead en sales pipelines én de prestaties van hun service- en marketingactiviteiten dankzij de implementatie van HubSpot.

Geen nieuws missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.

We beloven je niet te spammen!

Subscribe

logo.33e03022010be4967b3d2b8c814c64d2

Ontwikkelaar en uitgever van wetenschappelijk onderbouwde toetsen, oefenmateriaal en trainingen voor het basis- en voortgezet onderwijs. 

 

De uitdaging

De salestool die Dia gebruikte kon hun succes niet bijbenen en maakte daarmee de verwachting over de toegevoegde waarde ervan niet waar. “Niet alleen liet de functionaliteit, inrichting en ondersteuning voor ons te wensen over, maar bleek het systeem ook nog eens extra maatwerk nodig te hebben”, licht Ronald Taatgen, directeur Klant&Markt bij Dia, toe. “Daardoor vroeg het onderhoud te veel van onze interne middelen en out-of-pocket kosten.” Daarnaast was ook alle belangrijke informatie versnipperd, onvoldoende toegankelijk en gaf het geen inzicht.

Daar wilde Dia van af. Vanuit deze wens zijn ze op zoek gegaan naar een CRM-platform dat niet alleen alle klantgegevens bij elkaar brengt, maar ook alle disciplines vanuit hun rol in staat stelt om leads en klanten optimaal te kunnen bedienen. “We waren echt op zoek naar een manier om meer samenhang aan te brengen in al onze marketing-, sales- en serviceprocessen en deze ook geïntegreerd te kunnen ondersteunen, zodat we ook fatsoenlijk kunnen monitoren en rapporteren."

 

De strategie

Dia heeft gekozen voor implementatie van HubSpot CRM op basis van de inbound marketingstrategie. Hierin fungeert HubSpot als het centrale platform voor het opbouwen van de gewenste en relevante klantinformatie. 

Doordat HubSpot volledig integreert met de bestaande infrastructuur van Dia, werken medewerkers met actuele en accurate gegevens. Dat stelt hen in staat om hun klanten de best mogelijke ervaring en service te geven. Deze benadering zorgt voor duurzame klantenbinding en een hogere klantwaarde. 

 

“Doordat onze medewerkers nu doeltreffend kunnen samenwerken in dezelfde, overzichtelijke tool, verbetert niet alleen de interne efficiëntie, maar ook de klantervaring.”

 

De aanpak

“We hadden vier maanden de tijd om HubSpot succesvol te implementeren”, blikt Ronald terug. Deze strikte deadline was een belangrijke factor in de aanpak. “Daarom zijn we in de eerste fase van de HubSpot-implementatie samen met Fueld heel doelmatig te werk gegaan en hebben we ons volledig gefocust op wat er nodig was om de 'oude' salestool uit te kunnen faseren.” 

Het antwoord op deze vraag leidde tot een minimal viable product (MVP). Dit is een versie van een product met voldoende basisfuncties om aan de eerste behoeften van gebruikers te voldoen. Het doel van een MVP is om snel feedback van gebruikers te verzamelen en iteratief verbeteringen aan te brengen, zonder direct een volledig ontwikkeld product te lanceren

Op basis van de MVP heeft Fueld samen met Dia een prototype ingericht, zodat ze konden toetsen of de vertaalslag van verschillende systemen en lijntjes naar één centrale plek geslaagd was. De voortgang van het prototype en eventuele vervolgvragen werden in een wekelijks projectoverleg besproken. 

Niet alleen met de feedback van Dia kon Fueld het prototype verder ontwikkelen en aanscherpen. “Fueld keek hiervoor verder dan alleen het directe projectteam van de implementatie”, zegt hij. Ze betrokken ook een bredere groep gebruikers, zodat we de adoptie van ons nieuwe HubSpot-platform binnen onze organisatie konden bevorderen.” Met hun input hebben ze het prototype verder verbeterd. 

Ook hebben ze er gezamenlijk voor gezorgd dat HubSpot naadloos geïntegreerd werd met de bestaande infrastructuur bij Dia. Ronald: “Fueld heeft onze reeds bestaande basis tussen de verschillende systemen gebruikt voor de nieuwe koppeling met HubSpot. Zo konden we direct nadat we akkoord gegeven hadden beginnen met het uitfaseren van de losse tools."

Bij het uitfaseren van de ‘losse’ tools hoorde natuurlijk ook het in gebruik nemen van de nieuwe HubSpot-tool. “Het platform is erg intuïtief, maar dat neemt niet weg dat het fijn is om op weg geholpen te worden in een nieuw systeem. Fueld deelde met alle plezier hun kunde en kennis en tijdens de trainingen hebben we allerlei handvatten gekregen om straks helemaal zelfstandig het platform te configureren en uit te breiden.” 

Samengevat was de aanpak van Fueld dus geënt op twee zaken: nauwe samenwerking tussen Dia en Fueld voor het ontwikkelen van een solide MVP en zelfredzaamheid van Dia in hun nieuwe CRM. 

 

"Dankzij Fueld hebben we nu een stevig CRM-fundament tot onze beschikking.”

 

Het resultaat 

 "Dankzij Fueld hebben we nu een stevig CRM-fundament tot onze beschikking”, aldus Ronald.

Daar plukt Dia nu de volgende vruchten van:

  • Alle klantgegevens op één plek, inclusief bestellingen in de webshop, digitaal gedrag, leadgegevens en deals.
  • Centraal platform voor het hele team:
    • Sales werkt overzichtelijk samen in een omgeving afgestemd op hun salesprocessen.
    • De klantenservice kan nu een gedegen service bieden dankzij een volledig klantbeeld en inzage in serviceactiviteiten (onderwerp van serviceaanvraag, vanuit welk kanaal, enz.).
    • Marketing heeft nu de doelgroepen duidelijk in beeld en kan met behulp van automations en actuele data proactief klanten en prospects benaderen.
  • Actuele en nauwkeurige gegevens.
  • Geen gedoe met externe bestanden of systemen.
  • Geen druk op interne middelen voor systeemonderhoud of maatwerk.
  • Overzicht en inzicht in zowel team- als klantactiviteiten.
  • Effectieve monitoring en rapportage op basis van accurate en complete data.
  • Een uitgevonden wiel voor de implementatie van hun zusteronderneming DiaBe.

Hiermee beschikt Dia nu over de juiste tooling en inrichting om een volledig klantbeeld op te stellen die gebaseerd is op actuele en nauwkeurige informatie. Dat biedt zowel overzicht ('wat speelt er'), als inzicht ('wat is de waarde van de klant') en uitzicht ('welke kansen zijn er').

“Doordat onze medewerkers nu doeltreffend kunnen samenwerken in dezelfde, overzichtelijke tool, verbetert niet alleen de interne efficiëntie, maar ook de klantervaring”, concludeert Ronald. “Klanten blij en gebruikers blij!”

 

Nieuwsgierig geworden naar het team achter dit project?

Lees ook:

Gerelateerde berichten