Technosoft
Implementatie van HubSpot en het MaaS-concept bij Technosoft heeft geleid tot meer aanvragen naar hun rekensoftware en dienstverlening.
Dia heeft meer inzicht in hun lead en sales pipelines én de prestaties van hun service- en marketingactiviteiten dankzij de implementatie van HubSpot.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Dia is in 2011 voortgekomen uit de Rijksuniversiteit van Groningen. Het bedrijf is opgericht door Hilde Hacquebord, die de basis heeft gelegd vanuit haar onderzoek. Het team van Dia bestaat inmiddels uit betrokken professionals uit het onderwijs en andere disciplines.
Dia is sinds 2017 ook actief in België.
±50 medewerkers.
7 maanden.
De salestool die Dia gebruikte kon hun succes niet bijbenen en maakte daarmee de verwachting over de toegevoegde waarde ervan niet waar. “Niet alleen liet de functionaliteit, inrichting en ondersteuning voor ons te wensen over, maar bleek het systeem ook nog eens extra maatwerk nodig te hebben”, licht Ronald Taatgen, directeur Klant&Markt bij Dia, toe. “Daardoor vroeg het onderhoud te veel van onze interne middelen en out-of-pocket kosten.” Daarnaast was ook alle belangrijke informatie versnipperd, onvoldoende toegankelijk en gaf het geen inzicht.
Daar wilde Dia van af. Vanuit deze wens zijn ze op zoek gegaan naar een CRM-platform dat niet alleen alle klantgegevens bij elkaar brengt, maar ook alle disciplines vanuit hun rol in staat stelt om leads en klanten optimaal te kunnen bedienen. “We waren echt op zoek naar een manier om meer samenhang aan te brengen in al onze marketing-, sales- en serviceprocessen en deze ook geïntegreerd te kunnen ondersteunen, zodat we ook fatsoenlijk kunnen monitoren en rapporteren."
Dia heeft gekozen voor implementatie van HubSpot CRM op basis van de inbound marketingstrategie. Hierin fungeert HubSpot als het centrale platform voor het opbouwen van de gewenste en relevante klantinformatie.
Doordat HubSpot volledig integreert met de bestaande infrastructuur van Dia, werken medewerkers met actuele en accurate gegevens. Dat stelt hen in staat om hun klanten de best mogelijke ervaring en service te geven. Deze benadering zorgt voor duurzame klantenbinding en een hogere klantwaarde.
“Doordat onze medewerkers nu doeltreffend kunnen samenwerken in dezelfde, overzichtelijke tool, verbetert niet alleen de interne efficiëntie, maar ook de klantervaring.”
“We hadden vier maanden de tijd om HubSpot succesvol te implementeren”, blikt Ronald terug. Deze strikte deadline was een belangrijke factor in de aanpak. “Daarom zijn we in de eerste fase van de HubSpot-implementatie samen met Fueld heel doelmatig te werk gegaan en hebben we ons volledig gefocust op wat er nodig was om de 'oude' salestool uit te kunnen faseren.”
Het antwoord op deze vraag leidde tot een minimal viable product (MVP). Dit is een versie van een product met voldoende basisfuncties om aan de eerste behoeften van gebruikers te voldoen. Het doel van een MVP is om snel feedback van gebruikers te verzamelen en iteratief verbeteringen aan te brengen, zonder direct een volledig ontwikkeld product te lanceren
Op basis van de MVP heeft Fueld samen met Dia een prototype ingericht, zodat ze konden toetsen of de vertaalslag van verschillende systemen en lijntjes naar één centrale plek geslaagd was. De voortgang van het prototype en eventuele vervolgvragen werden in een wekelijks projectoverleg besproken.
Niet alleen met de feedback van Dia kon Fueld het prototype verder ontwikkelen en aanscherpen. “Fueld keek hiervoor verder dan alleen het directe projectteam van de implementatie”, zegt hij. Ze betrokken ook een bredere groep gebruikers, zodat we de adoptie van ons nieuwe HubSpot-platform binnen onze organisatie konden bevorderen.” Met hun input hebben ze het prototype verder verbeterd.
Ook hebben ze er gezamenlijk voor gezorgd dat HubSpot naadloos geïntegreerd werd met de bestaande infrastructuur bij Dia. Ronald: “Fueld heeft onze reeds bestaande basis tussen de verschillende systemen gebruikt voor de nieuwe koppeling met HubSpot. Zo konden we direct nadat we akkoord gegeven hadden beginnen met het uitfaseren van de losse tools."
Bij het uitfaseren van de ‘losse’ tools hoorde natuurlijk ook het in gebruik nemen van de nieuwe HubSpot-tool. “Het platform is erg intuïtief, maar dat neemt niet weg dat het fijn is om op weg geholpen te worden in een nieuw systeem. Fueld deelde met alle plezier hun kunde en kennis en tijdens de trainingen hebben we allerlei handvatten gekregen om straks helemaal zelfstandig het platform te configureren en uit te breiden.”
Samengevat was de aanpak van Fueld dus geënt op twee zaken: nauwe samenwerking tussen Dia en Fueld voor het ontwikkelen van een solide MVP en zelfredzaamheid van Dia in hun nieuwe CRM.
"Dankzij Fueld hebben we nu een stevig CRM-fundament tot onze beschikking.”
Daar plukt Dia nu de volgende vruchten van:
Hiermee beschikt Dia nu over de juiste tooling en inrichting om een volledig klantbeeld op te stellen die gebaseerd is op actuele en nauwkeurige informatie. Dat biedt zowel overzicht ('wat speelt er'), als inzicht ('wat is de waarde van de klant') en uitzicht ('welke kansen zijn er').
“Doordat onze medewerkers nu doeltreffend kunnen samenwerken in dezelfde, overzichtelijke tool, verbetert niet alleen de interne efficiëntie, maar ook de klantervaring”, concludeert Ronald. “Klanten blij en gebruikers blij!”
Implementatie van HubSpot en het MaaS-concept bij Technosoft heeft geleid tot meer aanvragen naar hun rekensoftware en dienstverlening.
Startel stroomlijnt marketing en salesprocessen met HubSpot en boekt resultaat dankzij de expertise van Fueld.
Informatel is nu beter gepositioneerd om hun klanten te bedienen en hun groeiambities waar te maken dankzij ons modulaire Marketing as a...