Vindbaarheid verbeteren
Vindbaarheid. Van de website, denken we dan al snel. Zeker! Maar eigenlijk gaat het om vindbaarheid van je organisatie, of van jezelf als expert op een bepaald vakgebied. Beginnend bij de website: vindbaarheid van de site wordt beïnvloed door de diverse factoren die de zoekmachines gebruiken om een ranking samen te stellen.
Man bezig met tablet

Bij vindbaarheid denken we al snel aan die van de website. Zeker! Maar eigenlijk gaat het om vindbaarheid van je organisatie, of van jezelf als expert op een bepaald vakgebied. Vindbaarheid van de site wordt beïnvloed door de diverse factoren die de zoekmachines gebruiken om een ranking samen te stellen.

Uiteraard wil iedereen een hoge vindbaarheid hebben en op de eerste pagina verschijnen. Maar dat kan dus niet. Daarom is het van belang om steeds opnieuw na te denken over de manier waarop de website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines.

Hoe werkt dat?

Google heeft ongeveer 200 factoren die meegenomen worden in het algoritme om de zoekmachine resultaten te beoordelen. Een belangrijke basis hiervoor vormen de gewenste zoekwoorden. Dat zijn de zoekwoorden of termen waarop je gevonden wilt worden. En natuurlijk moeten deze zoekwoorden passen bij de klantvraag. Andere factoren die een rol spelen bij een goede vindbaarheid zijn o.a.:

  • Het invullen van titels, tags en descriptions
  • Het gebruik van de zoekwoorden in de tekst
  • Het toepassen van interne en externe linkjes
  • En heel belangrijk: de relevantie van de content van de site. Kwalitatieve content is key!

Nog meer vindbaarheid!

De website is niet het enige dat effect heeft op de vindbaarheid. Uiteraard worden organisaties via hun website gevonden. Maar ook via de directe campagnes en de social media campagnes en niet te vergeten via de medewerkers.

Hoe beter de medewerkers bekend staan als expert op hun vakgebied en hoe groter het netwerk van de medewerkers is, des te groter het effect op de vindbaarheid van de organisatie. Hoe beter de persoonlijke profilering van de experts, des te groter ook de waarde die aan de organisatie wordt toegekend. Vindbaarheid geldt dus niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de medewerkers. Het gebruik maken van sociale netwerken zoals LinkedIn heeft eveneens een positief effect op de beoogde expertpositie, de vindbaarheid en de grootte van het netwerk.

Conclusie

Naast het begrijpen van de klant door het opstellen van een customer journey met bijbehorende calls to action, is het vindbaar zijn als organisatie en als persoon essentieel voor een goed commercieel resultaat. Website optimalisatie en gebruik van sociale netwerken staan aan de basis van zoekmachine marketing en persoonlijke profilering.

We delen graag onze kennis over website optimalisatie als succesfactor van uw marketing campagne en helpen u graag met uw website optimalisatie.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.