Inzicht in websitebezoekers: categoriseren van websitebezoekers

Inzicht in websitebezoekers: categoriseren van websitebezoekers

Om online te kunnen blijven onderscheiden zullen er verschillende tools ingezet moeten worden. Een tool die de gegevens van uw websitebezoekers inzichtelijk maakt, brengt meerdere voordelen met zich mee. Het is over het algemeen handige informatie voor het marketingproces, en brengt daarbij het voordeel dat u uw websitebezoekers kunt categoriseren. Met behulp van het IP-adres en de Kamer van Koophandel branchecodes wordt herkend uit wat voor type organisatie uw websitebezoek bestaat.

Wanneer websitebezoekers geïdentificeerd zijn, kunnen deze bedrijven worden onderverdeeld in branches. Dit wordt door een tool als Salesfeed duidelijk weergegeven in de vorm van een percentagediagram, waardoor er een overzichtelijk beeld ontstaat van de bezoekende bedrijven per branchecode. Deze informatie kan nuttig zijn als u bijvoorbeeld een campagne gericht op een specifieke doelgroep wilt doen.

Categoriseren met behulp van tags en triggers

Het categoriseren van websitebezoekers kan veel verder gaan dan het onderverdelen in branches. U kunt zelf bezoekers verdelen in groepen door middel van een tag-systeem. Deze tags worden aan een bezoeker gehangen wanneer het IP-adres voldoet aan een door u gekozen en ingestelde criteria, een zogenaamde trigger. Dit kunnen verschillende criteria zijn, zoals bijvoorbeeld: ‘meer dan vijf keer de contactpagina bezocht’ (blijkbaar is iemand echt wel geïnteresseerd), of ‘drie keer in één week de pagina over een specifieke dienst of oplossing bezocht’ (blijkbaar speelt er iets op dat vlak).

Wanneer een bezoeker aan een trigger voldoet, krijgt deze een tag en wordt dit aangegeven in de bezoekerslijst. Op deze manier van categorisatie ontstaat er een duidelijk overzicht van websitebezoekers. Het zoeken naar interessante en potentiële klanten hoeft op deze manier niet langer, er kan simpelweg naar de lijst gekeken worden en gefilterd worden op bepaalde tags. De tags geven daarnaast nuttig inzicht in welke organisaties op een bepaalde manier opgevolgd kunnen worden. Zijn er organisaties die meerdere keren een pagina over een bepaald onderwerp bekeken hebben? Dan kan naar zo’n organisatie bijvoorbeeld een bijpassend artikel gestuurd worden.

Wilt u alles lezen over hoe u uw websitebezoek inzichtelijk maakt? Download dan ons whitepaper: ‘9 redenen waarom u wilt weten wie uw website bezoekt‘, waarin we de voordelen toelichten die de inzichten in websitebezoekers en hun gedrag met zich mee brengen.

Blog onderwerpen

LinkedIn profile

Untitled

Fueld

Dé HubSpot en Marketing specialist voor de ICT branche!

Marketing & Advertising | Groningen, Groningenn | 1,224 followers

Download center

Instagram