Websitebezoekers herkennen: haal meer uit je webverkeer

Websitebezoekers herkennen: haal meer uit je webverkeer

Om je online te kunnen blijven onderscheiden is het belangrijk om gegevens/data te verzamelen. Deze statistieken zorgen ervoor dat je bepaalde gegevens van je website en websitebezoekers kunt analyseren. Wanneer jij jouw websitebezoekers herkent, kan er beter ingespeeld worden op externe factoren voor jouw organisatie. Zo kun je aan de slag met online personalisatie. Door de inzet van website personalisatie maak je jouw boodschap nog relevanter voor de bezoeker. In dit blog laten we zien hoe je dat doet! 

Websitebezoekers herkennen met tools 

Websitebezoekers herken je gemakkelijk met behulp van een IP tracking tool. Deze zet je in om het verkeer op je website te kunnen onderverdelen in bedrijven of bezoekers categorieën. Denk hierbij aan:  

  • Huidige klanten 
  • Concurrentie 
  • Prospects 
  • Terugkerende bezoekers

Een tool die de gegevens van jouw websitebezoekers inzichtelijk maakt, brengt meerdere voordelen met zich mee. Het is over het algemeen handige informatie voor het marketingproces. De gegevens die je namelijk herkent, zijn:  

  • Bedrijfsnaam en branche 
  • Verkeersbron 
  • Sessieduur 
  • Klikpad 

Met behulp van het IP-adres en de Kamer van Koophandel branchecodes wordt herkend uit wat voor type organisatie jouw websitebezoek bestaat. Dit is handig voor als je doelgerichte campagnes wilt opstellen. Je kunt aan de hand hiervan ook verschillende informatie delen met verschillende bezoekers. Dit valt onder liquid content. 

Voorbeeld van een IP tracking tool 

Een voorbeeld van een veel gebruikte IP tracking tool om websitebezoekers te herkennen is SalesFeed. Hierin kun je het webverkeer categoriseren. Zo is het ook mogelijk om marketingcampagnes te koppelen. Doordat je jouw websitebezoekers herkent, weet je via welke kanalen de bezoekers op jouw pagina terecht komen. En weet je uit welke branches de organisaties komen. Op basis van deze gegevens kunnen er doelgroepgerichte campagnes ingezet worden. Tegelijkertijd kan het campagnebudget efficiënter ingezet worden en volg je het verkeer gepersonaliseerd op. 

Categoriseren met behulp van tags en triggers 

Het categoriseren van websitebezoekers kan veel verder gaan dan het onderverdelen in branches. U kunt zelf bezoekers verdelen in groepen door middel van een tag-systeem. Deze tags worden aan een bezoeker gehangen wanneer het IP-adres voldoet aan een door jouw gekozen en ingestelde criteria, een zogenaamde trigger. Voorbeelden van triggers zijn:  

  • Meer dan zes keer een contactpagina bezoeken 
  • Twee keer in één week dezelfde pagina bekeken over een bepaalde dienst 
  • Twee keer in één week gezocht naar een bepaalde oplossing

Wil je alles weten over hoe jij jouw websitebezoekers herkent? Download dan ons gratis whitepaper: ‘Dit zijn 9 redenen om zakelijke websitebezoekers te herkennnen‘, waarin je de voordelen van websitebezoekers herkennen ervaart.