Analyseer de customer journey in HubSpot: waardevolle marketing en sales insights

Analyseer de customer journey in HubSpot: waardevolle marketing en sales insights

Om een goed beeld te hebben van het aankoopproces (buyers journey) en de fasen waar je klanten doorheen gaan wanneer ze eenmaal een aankoop bij je gedaan hebben, kun je de customer journey bijhouden in HubSpot.

Aan de hand hiervan richt je de marketing campagne in om prospects en klanten gericht te zien van informatie. Zo heb je van elke klant een totaalbeeld en zicht op welke behoeften ze in de fases van hun klantreis hebben. In dit blog leggen we uit hoe je dat doet én hoe je successen haalt uit deze informatie.

 

Customer journey map

Veel bedrijven werken tegenwoordig vanuit het alles in één CRM-systeem. En wat is er handiger, dan ook de customer journey hierin te kunnen traceren? Dan hoef ik niet meer met losse bladen werken, zul je denken.  

Toch is het van groot belang om van te voren een customer journey op te stellen. Hier heeft zowel de sales- als marketingafdeling baat bij. Vóórdat je de journey in HubSpot kunt traceren, is het namelijk van belang dat je de klantreis inzichtelijk maakt. Dit doe je aan de hand van customer journey mapping: het visueel in kaart brengen van de uitdagingen van je doelgroep, tegen welke problemen deze aanloopt en waar je doelgroep zich online bevindt.  

Gratis customer journey template

customer journey template download image

Wil je hier gelijk mee aan de slag? We hebben een gratis template voor je met de juiste vragen. Je hoeft ze alleen nog maar in te vullen! 

Hoe traceer ik de customer journey in HubSpot?

Het is gemakkelijk om de klantreis in te zien van individuele klanten. De eerste manier is wanneer je via het hoofdmenu naar de lijst met al je contactpersonen. Om vanuit hier de customer journey per klant in te zien, moet je twee filters toepassen:   

  1. Filter op contacten waarvan je weet op welke datum ze contactpersonen zijn geworden  
  2. Filter op contacten waarvan je weet dat ze via online (marketing) kanalen contact geworden zijn Originele bron 

Je wilt namelijk een lijst hebben zonder contactpersonen die handmatig door sales zijn toegevoegd. 

De lijst met contactpersonen die je nu hebt, zijn personen die via jouw online marketing inspanningen binnengekomen zijn.   

De tweede manier om aan deze informatie te komen, is via de reportages op je dashboard. Elke rapportage die klantinteractie analyseert, zoals lifecycle of marketing performance, geeft jou inzicht in de status van klanten.  

Analyseer de klantreis

Nu je de informatie van de klanten voor je hebt, begint de analyse van de customer journey. Dit doe je door op de respectievelijke contactpersoon te klikken. Je krijgt dan een overzicht van alle bekende informatie rondom de contactpersoon.   

Hier kun je inzien op welke wijze de persoon in contact met jouw bedrijf is gekomen en elke interactie die de contactpersoon met jou (e-mails, live chat) en je website (bekeken pagina’s) heeft gehad. Door vergelijkbare contactpersonen te analyseren, haal je bruikbare informatie uit de klantreis. Je ziet in welke onderwerpen relevant zijn geweest, tegen welke problemen de klant aanliep tijdens de zoektocht en op welke wijze de contactpersoon naar oplossingen heeft gezocht.   

  • Wat willen prospects weten voordat ze over gaat tot een deal? 
  • Essentiële pagina’s daaraan gekoppeld
  • In welke fase van de customer journey de klant is binnengekomen

Op deze wijze kun je bijvoorbeeld inschatten hoe lang de buyer’s journey gaat duren en welke stappen nodig zijn om deze eventueel te versnellen. Je kunt dus gericht je marketing inzet analyseren. Bijvoorbeeld een FAQ of content optimalisatie.   

Daarnaast kan ook het salesteam inzichten verkrijgen over hoe efficiënt de gesprekken verlopen zijn en welke punten verbeterd kunnen worden.

Verbeter de klantreis

Door de customer journey in HubSpot te analyseren, zie je in welke sales- en marketing activiteiten de meeste deals sluiten. Dit betekent dat je deze manieren kunt gaan promoten. Is een specifieke whitepaper bijvoorbeeld de converteren de stap? Zorg er dan voor dat je deze zichtbaar aanwezig hebt op je website.  

Hiermee verbeter je niet alleen de klantreis en positieve ervaringen voor de klant, maar ook je leadnurturing verbeter aanzienlijk. Je kunt nu besluiten nemen die gebaseerd zijn op data en customer cases. Daarmee vergroot je de kans dat nieuwe prospects sneller een aankoop bij je zullen doen. 

Analyseer ook je customer journey in HubSpot

Je klantreis analyseren begint bij het maken van een customer journey map. Als je eenmaal weet waar de interactie en pijnpunten van je klanten liggen, weet je deze naast de praktische ervaringen te leggen die jouw klanten hebben. Dit traceer je eenvoudig vanuit HubSpot.   

Wil je ook succes halen uit de customer journey in HubSpot en je sales- en marketing beter afstemmen op de klantreis? Heb je de gratis customer journey template inmiddels gedownload, maar heb je eerst meer input nodig om de customer journey in kaart te brengen? Ontdek als over de klantreis op de customer journey pagina.

Vanuit daar heb je vervolgstappen om gericht vanuit HubSpot de customer journey te analyseren en weet je welke marketingacties next op de agenda staan.