IT-MARKETING

Nieuwe website? Behaal succes met deze 7 onderdelen

Een nieuwe website opzetten? Houd rekening met deze 7 onderdelen. Analyse, techniek en content tips. Gelijk zelf aan de slag!

Geen nieuws missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.

We beloven je niet te spammen!

Subscribe

Wordt het tijd voor een nieuwe website of website optimalisatie? Daar komen een aantal onderdelen bij kijken die cruciaal zijn voor het succes van je website. Je website is namelijk een belangrijk onderdeel van de klantreis. Dit online kanaal wil je dus optimaliseren voor je potentiële kopers. Daarom zetten we in dit blog de onderdelen op een rij die daarbij komen kijken. Zo kun je gelijk aan de slag met je website verbetering.  

 

Voor analyse

De eerste stap die je zet wanneer je een nieuwe website wilt opzetten, is uitwerken wat het doel ervan is en voor wie je de website design. Vraag je daarbij af:   

  • Wat wil ik met mijn nieuwe website bereiken?  
  • Voor welke doelgroep is de website?

Het is belangrijk om hierbij in de schoenen van je klanten te gaan staan. Je website maakt namelijk deel uit van het koopproces en zal idealiter zorgen voor meer leads.

Als je niet duidelijk voor ogen hebt wat jouw merkbelofte is, wat de belangen van je doelgroep zijn en hoe je de vraagstukken oplost waar zij mee zitten of welk taalgebruik hen aanspreekt, zul je veel kopers mislopen.   

Tot de voor analyse behoort dus het uitwerken van je buyer persona en de klantreis die jouw klanten afleggen. Hier kun je later in het proces de menustructuur en content op afstemmen. Maar bedenk ook dat je huidige website veel potentieel heeft.

Dat wil zeggen: je kunt de content die je hebt, als input gebruiken voor je nieuwe website. Neem het niet één op één over; zorg er wel voor dat deze input herschreven wordt op basis van de behoeften van je klant. 

 

Huisstijl document

Vanuit de voor analyse maak je een huisstijl document aan. Dit is een eenmalig document waarin je alle richtlijnen vaststelt voor je bedrijf. Onderdelen die je hierin opneemt zijn:  

  • Logo 
  • Kleurstelling 
  • Typografie 
  • Vormentaal 
  • Beeldstijl  
  • Taalgebruik 
  • Tone-of-voice

Hierin neem je bijvoorbeeld ook de spelling van bepaalde termen op en de manier waarop je met klanten communiceert. Op deze manier creëer je een duidelijke lijn voor het gehele bedrijf, en ben je voor je klanten consistent online aanwezig. 

 

Zoekwoorden onderzoek

Voordat je ook maar iets van content opzet, is het van groot belang om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Deze analyse bepaalt welke termen jouw doelgroep in zoekmachines gebruikt om te vinden waar ze naar opzoek zijn.

Dit zoekwoorden onderzoek gebruik je om je menu structuur mee uit te werken en de onderwerpen van je diensten en/of producten pagina’s vast te stellen. De zoekwoorden zorgen ervoor dat je website vindbaar wordt voor je doelgroep.  

 

Content uitwerken

Dit zelfde zoekwoorden onderzoek gebruik je om de eerste content van je pagina’s uit te werken. Er zijn verschillende soorten content. De eerste website pagina’s die je opzet, zijn echter:   

  • De homepage 
  • Je diensten en/of product pagina’s 
  • Referenties 
  • Over ons  
  • Contactpagina

De homepage is een verzamelpagina, waar het totale verhaal van je organisatie in grote lijnen op staat: 

  1. Hoe jouw organisatie aanhaakt bij een uitdaging die bij de klanten speelt, zodat men zich persoonlijk aangesproken voelt.  
  2. Welke toegevoegde waarde door de oplossingen/diensten/producten wordt geleverd, waarmee je je eigen waarde propositie linkt aan de bedrijfsresultaten/voordelen voor de klant.  
  3. Wat het onderscheidend vermogen van je organisatie is.   
  4. Formuleer een verhaallijn die kopers effectief aanzet tot actie door duidelijk te maken dat je hun uitdagingen begrijpt en een manier hebt om hen te helpen met deze uitdagingen.   
  5. Zorg er voor dat je niet alleen de organisatorische uitdagingen raakt, maar bij voorkeur ook de interesses en verantwoordelijkheden van de buyer persona. 

Zeker voor ICT-organisaties is het essentieel om van buiten (de potentiële klant) naar binnen (de eigen organisatie en haar producten/diensten) te denken. Alleen op die manier raak je de bezoeker op het gebied van de bedrijfsuitdagingen en business issues.   

Als je downloadable items hebt liggen, als whitepapers en e-books, die aansluiten bij je doelgroep, kun je deze ook gelijk toevoegen aan je website. Zorg er wel voor dat je ze eerst herziet, zodat je zeker weet dat ze up-to-date zijn (qua inhoud en huisstijl) en waarde bieden aan je websitebezoekers.  

De SEO-teksten die je schrijft, optimaliseer je per pagina voor één zoekwoord aan de hand van de zoekwoorden analyse. Het is van groot belang dat je hiermee de doelgroep aanspreekt. Schrijf daarom niet vanuit je bedrijf, maar vanuit de problemen van de klant. Vraag je daarna af welke oplossing jij kunt bieden.  

Pas als je de vaste onderdelen van je website klaar hebt staan en gelanceerd hebt, kun je op langere termijn gaan denken aan het schrijven van blogs en pillar pages voor je SEO-effort en landingspagina’s voor je SEA-activiteiten. 

 

User experience

Je website draait niet om jou, maar om je klanten. Je wilt dat ze hun weg vinden naar een oplossing: de aankoop. Om je websitebezoekers een zo soepel mogelijke ervaring te bieden, zijn er een aantal aspecten waar je de website op optimaliseert op gebied van de user experience.  

Customer journey

De customer journey is de klantreis die klanten afleggen, van oriënterende consument tot en met loyale klant. Om je doelgroep soepel door deze fasen heen te leiden, moet je eerst in kaart brengen hoe de klantreis eruit ziet. Hier pas je vervolgens je website en content items op aan.  

Call to action

Om je bezoekers door de customer journey te leiden, maak je gebruik van activerende call to actions. Hiermee geef je bezoekers een betere ervaring op je website. Je geeft ze namelijk op elke pagina de vervolgstap. Zonder deze stap weten bezoekers vaak niet wat ze moeten doen en verlaten ze je website weer. En dit wil je niet.  

Interne links

Een andere manier om websitebezoekers te leiden is door gebruik te maken van interne links. Dit zorgt voor relevantie in Google, omdat de link zogeheten link juice meegeeft, dat wil zeggen waarde naar de pagina. Maar ook voor je bezoekers, omdat je laat weten over welke onderwerpen ze nog meer kunnen lezen. De links voeg je toe middels ankerteksten.  

Mobiel vriendelijke website

Een website alleen voor desktop is allang niet meer van deze tijd. Steeds meer bezoekers komen via hun mobiele telefoon op je website terecht. Zorg daarom voor een mobiel vriendelijke website. Hierdoor blijven bezoekers niet alleen langer op je website en kunnen ze gemakkelijk navigeren, ook ondersteunt dit je positie in Google.  

 

Technische aspecten

Er zijn ook technische aspecten om je nieuwe website goed in elkaar te zetten. We lichten de drie belangrijkste voor je uit:  

Laadsnelheid

Een website die niet voldoet aan de verwachte laadsnelheid (gemiddeld 3 seconden), trekt geen bezoekers. De laadsnelheid van je website is daarom een belangrijke factor om rekening mee te houden.

Je krijgt dit al voor elkaar wanneer je tijdens de bouw van je website zorgt voor niet te veel plugins. Bovendien is het goed om je bestanden te verkleinen en browser caching in te schakelen, zodat de elementen op websitepagina maar één eer per bezoeker hoeven te laden.  

HTTPS

Het tweede technische onderdeel is gebruikmaken van het Hypertext Transfer Protocol Secure. Dit geeft voor bezoekers aan dat jouw website een beveiligde site is die ze kunnen vertrouwen. Het protocol zorgt voor een veilige uitwisseling van gegevens tussen de browser en de server.  

Redirects instellen

Om te voorkomen dat je nieuwe website daalt in Google, stel je redirects in vanuit je oude website. Zo weet de zoekmachine dat de oude pagina niet meer bestaat en is vervangen door een pagina op je nieuwe website. Je waarde en posities van de oude pagina, worden dan meegenomen naar de nieuwe pagina. Dit doe je per link die je oude website bevat. 

 

Privacy- en cookieverklaringen

Voor bezoekers is het belangrijk om vertrouwen te creëren. Dit doe je niet alleen door regelmatig je content te updaten, maar ook door een privacy- en cookieverklaring toe te voegen. Hiermee laat je bezoekers weten hoe je met hun gegevens omgaat. Op deze manier zijn ze eerder geneigd om een item te downloaden, waarvoor ze het e-mailadres achter moeten laten. 

 

Aan de slag met je nieuwe website

Zo zijn er natuurlijk meer tips te noemen voor het belang van een goede website. Maar met deze basis kun je zelf gelijk aan de slag. Heb je toch vragen of ondersteuning nodig, bijvoorbeeld met een zoekwoorden onderzoek of invulling van de content?   

Ons team is expert op gebied van content, marketing en leadgeneratie. We helpen je graag met je nieuwe website, zodat je gericht aan de slag kunt en successen blijft behalen.   

VERGROOT HET ONDERNEMEND VERMOGEN VAN JOUW ORGANISATIE

Team Fueld staat voor je klaar.

Lees ook:

Gerelateerde berichten