Marketing automation: het opzetten van een e-mail campagne

Marketing automation: het opzetten van een e-mail campagne

In ons vorige blog over marketing automation hebben we uitgelegd wat marketing automation is en bij wat voor campagnes de inzet effectief is. In dit blog leggen we uit hoe je een marketing automation campagne het beste kunt opzetten.

 

Het opzetten van een marketing automation campagne

Het opzetten van een marketing automation campagne hangt af van welke klanten je wilt aanspreken en waarom je ze wilt aanspreken. Segmenteer het klantenbestand in groepen en denk na over welke boodschap je wilt overbrengen en wanneer deze verzonden wordt. Ga ook na hoe je iedere groep geïnteresseerd houdt in wat je te vertellen hebt.

 

Identificeer je doelgroep

De meeste marketing automation campagnes starten op basis van een trigger. Het is daarom essentieel om je doelgroep te identificeren en in verschillende groepen onder te verdelen. Sommige gebeurtenissen kunnen een marketing automation flow triggeren. Dat zijn vaak activiteiten op de website of app, zoals bijvoorbeeld een aanmelding voor de nieuwsbrief.

Maar het kan ook gaan om een download, een product dat lang in het winkelmandje blijft staan, of het wegblijven van de website voor een bepaalde periode. Dit kunnen allemaal triggers zijn waardoor jouw doelgroep wordt onderverdeeld in verschillende groepen. Het segmenteren van groepen geeft je de mogelijkheid om je doelgroep op het juiste moment een interessant en relevant bericht te sturen.

 

Ook interessant:
De voordelen van marketing automation

 

Creëer jouw boodschap

Het creëren van een duidelijk en relevant bericht met de juiste call-to-actions is nodig bij iedere e-mail die je verstuurt in een marketing automation campagne. Zorg voor aantrekkelijk en interactieve e-mail designs. Dat verzekert jou ervan dat je iedere klant op de juiste manier benadert, ongeacht wat voor apparaat diegene gebruikt. Denk verder aan het onderwerp, titels en hoe je de lezers terug naar de website wilt leiden.

Je kunt ook gebruik maken van A/B tests. Daarmee kun je verschillende type e-mails versturen naar de gesegmenteerde groepen. Zo kun je de effectiviteit van de campagne testen. De resultaten van de data geven je inzicht in de doelgroep en hoe de e-mails ontvangen worden. Met behulp van A/B testen is het gemakkelijker om erachter te komen hoe de juiste e-mail opgebouwd moet worden. Uiteindelijk ga je zo op weg naar de e-mails met het meeste succes. Dit werkt veel beter dan een willekeurig samengestelde e-mail sturen naar alle klanten in de hoop dat het werkt.

Het is cruciaal om de tijd te nemen om verschillende opzetten, designs en teksten te testen. Zo leer je namelijk jouw doelgroep kennen en krijg je inzicht in wat ze aanspreekt. Dat voorkomt het verliezen van klanten doordat je geen formats getest hebt.

Je kunt ook gebruik maken van A/B tests. Daarmee kun je verschillende type e-mails versturen naar jouw gesegmenteerde groepen.

 

Creëer een plan voor jouw marketing automation campagne

Voordat je een marketing automation campagne lanceert, zijn er een aantal vragen die je jezelf en je team moet afvragen:

  • Hoeveel e-mails wil je versturen, hoe vaak en in welke volgorde?
  • Lopen de call-to-actions lineair met jouw boodschap?
  • En hoe trigger je interesse en nieuwsgierigheid bij jouw potentiële klanten?
  • Hoe aantrekkelijk zijn jouw titels en zijn ze relevant voor jouw doelgroep?
  • Wat voor type titels zijn het beste afgestemd op de gesegmenteerde groepen die je gecreëerd hebt?
  • Ga je e-mails verzenden naar de loyale klanten, de nieuwe klanten of naar beide?
  • Is er een specifiek persona of methode van branding die je in jouw boodschap wil implementeren?

Hoe meer je weet van jouw klanten en bij wie jouw diensten en producten het meeste aanslaan, hoe gemakkelijker het is om de juiste e-mail te ontwikkelen voor de juiste timing van verzending.

 

Lanceer jouw marketing automation campagne

De meeste bedrijven geloven dat één e-mail genoeg is om inkomen en winst te genereren, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Vandaar dat marketing automation campagnes een stuk effectiever zijn. Resultaat is vaak pas zichtbaar nadat er een aantal e-mails verzonden zijn, aangezien een klant zich dan pas aangespoord voelt om over te gaan tot aankoop.

Ook al zijn e-mailcampagnes geautomatiseerd door gebruik van een tool, het is belangrijk dat het niet ongecontroleerd loopt zonder omkijken. Selecteer specifieke data waarop je jouw campagne wilt lanceren en bepaal de tijd tussen iedere e-mail die je verzendt. Wanneer je klaar bent om e-mails te gaan verzenden, onthoud dan dat je zo nu en dan de mailing checkt, en daarbij de data die hieruit voortkomt.

 

Wil je volledig voorbereidt zijn voor een perfecte marketing automation campagne? Download dan geheel gratis het onderstaande Ebook ‘9 stappen in de voorbereiding van een succesvolle Marketing Automation Campagne’. Hierdoor ben je altijd in staat om de perfecte marketing automation campagne op te zetten!

Instagram