Hoe zet je een succesvolle e-mail campagne op?

Hoe zet je een succesvolle e-mail campagne op?

E-mails zijn in de B2B sector nog altijd een belangrijk onderdeel van de marketing inspanningen. Denk aan follow-up e-mails na een inschrijving voor een webinar, of de maandelijkse service mail. E-mail campagnes maken onderdeel uit van marketing automation. In dit blog leggen we je uit hoe je een e-mail campagne begint, welke soorten e-mails je in kunt zeggen voor je verschillende doelgroepen en geven we 7 tips om mee aan de slag te gaan.

Zet de campagne op

Het opzetten van een e-mail campagne hangt af van welke klanten je wilt aanspreken en waarom je ze wilt aanspreken. Er zijn dus een aantal stappen die je zet voordat je de campagne live hebt. Je gaat als volgt te werk:

Identificeer je doelgroep 

De meeste e-mail marketing automation campagnes starten op basis van een trigger. Het is daarom essentieel om je doelgroep te identificeren en in verschillende groepen onder te verdelen. Dit kun je inzien in bijvoorbeeld je buyer persona’s. Sommige gebeurtenissen kunnen de flow van e-mail campagnes triggeren. Dat zijn vaak activiteiten op de website of app, zoals een aanmelding voor de nieuwsbrief.

Maar het kan ook gaan om een download, een product dat lang in de winkelmand blijft staan, of het wegblijven van de website voor een bepaalde periode. Dit kunnen allemaal triggers zijn waardoor jouw doelgroep wordt onderverdeeld in verschillende groepen. Het segmenteren van groepen geeft je de mogelijkheid om je doelgroep op het juiste moment een interessant en relevant bericht te sturen. 

Segmenteer je doelgroep 

Segmenteer het klantenbestand in groepen en denk na over welke boodschap je wilt overbrengen en wanneer deze verzonden wordt. Ga ook na hoe je iedere groep geïnteresseerd houdt in wat je de doelgroep aan waardee mee kunt geven.  

Creëer jouw boodschap

Het creëren van een duidelijk en relevant bericht met de juiste call to action is nodig bij iedere e-mail campagne. Zorg tijdens het opzetten van de campagne bijvoorbeeld voor aantrekkelijke en interactieve e-mail designs. Dat verzekert jou ervan dat je iedere klant op de juiste manier benadert, ongeacht wat voor apparaat diegene gebruikt. Denk verder aan het onderwerp, titels en hoe je de lezers terug naar de website wilt leiden. 

Je kunt ook gebruik maken van A/B tests. Daarmee kun je verschillende type e-mails versturen naar de gesegmenteerde groepen. Zo kun je de effectiviteit van de e-mail campagne testen. De resultaten van de data geven je inzicht in de doelgroep en hoe de e-mails ontvangen worden.

Met behulp van A/B testen is het gemakkelijker om erachter te komen hoe de juiste campagne gemaakt moet worden en welke informatie relevant is voor de respectievelijke doelgroep. Uiteindelijk ga je zo op weg naar de campagnes met het meeste succes. Dit werkt veel beter dan een willekeurig samengestelde e-mail sturen naar alle klanten in de hoop dat het werkt. 

Het is cruciaal om de tijd te nemen om verschillende opzetten, designs en teksten te testen. Zo leer je namelijk jouw doelgroep kennen en krijg je inzicht in wat ze aanspreekt. Dat voorkomt het verliezen van klanten doordat je geen formats getest hebt. 

Soorten e-mail campagnes

Er bestaan verschillende soorten e-mail workflows die geschikt zijn voor bijna alle bedrijven. Hieronder geven we je een paar e-mail campagne voorbeelden die jij in kan inzetten voor je bedrijf: 

1. Welkom e-mails

Dit is de eerste e-mail die je naar een klant stuurt, nadat ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Een ‘welkom’ e-mail campagne wordt gebruikt voor nieuwe en potentiële klanten. Dit gebeurt met een gepersonaliseerd bericht op het moment dat ze zich hebben aangemeld voor je mailinglijst. Het verwelkomen van nieuwe klanten is een verzekerde manier om hen te herinneren aan je merk. Je kunt gelijk je aanbod en aanbiedingen onder de aandacht brengen.  Zo blijven klanten terugkomen en daarbij haal jij je reputatie als organisatie omhoog.

Het versturen van een ‘welkom’ campagne kan automatisch gedaan worden wanneer een klant zich heeft ingeschreven. Als teken van waardering kun je een verleidelijk aanbod geven. Zo kunt je nog meer potentiële klanten geïnteresseerd krijgen in wat je te bieden hebt.

2. Nurture e-mails

Automatische e-mail campagnes zijn effectief voor lead nurturing. Dat wil zeggen dat en klant tijdens het aankoopproces wordt geleid tot de aankoop. Houd hierbij de 3/47/50 vuistregel in de gaten. Deze benadering gaat als volgt:

    • 3% van je bezoekers willen nu een aankoop doen
    • 47% van je bezoekers willen in de toekomst een aankoop doen
    • 50% van je bezoekers gaat nooit een bij je aankoop doen

3. Gratis trial campagne

Het gebruik van een ‘gratis trial’ e-mail campagne is sterk aanbevolen. Dit geldt vooral voor start-ups en bedrijven die meer informatie van hun potentiële klanten willen verkrijgen. Door het aanbieden van een gratis trial voor de service die je biedt, wordt je merk verspreid. Ook groeit de interesse in wat je te bieden hebt. Voor zowel nieuwe als bestaande klanten is dit een geschikte methode.

4. Re-engagement campagne

Wanneer klanten stoppen met het bezoeken van je website of geen aankopen meer doen, werkt een ‘re-engagement’-campagne. Op deze manier trek je de aandacht van bestaande klanten. Implementeer een call to action voor klanten die aangepast wordt op basis van gegevens. Dat kan zijn op basis van eerdere aankopen of door getoonde interesse in een bepaald product of dienst. Je kunt ook een persoonlijke aanbieding sturen naar loyale klanten die jouw website al een tijdje niet hebben bezocht.

5. Lidmaatschap vernieuwing e-mail campagne

Dan nog de ‘lidmaatschap vernieuwing’ campagne. Deze wordt aangeraden wanneer u een lidmaatschap biedt dat maandelijks of jaarlijks vernieuwd moet worden. Het herinneren van abonnees aan de service is een manier om ze te behouden en geen omzet te verliezen. Denk hierbij aan de resterende tijd en potentiële kortingen.

Het aanbieden van een besparing met een ‘lidmaatschap vernieuwing’-campagne is in te zetten bij loyale klanten die langere tijd lid zijn. Maar u kunt ook abonnees eraan te herinneren dat ze vergeten zijn hun abonnement te verlengen.

6. Abandoned cart e-mails

Wanneer een online bezoeker de website verlaat met producten in de winkelmand, is het mogelijk om e-mail reminders te sturen. Uit onderzoek van Statista is gebleken dat 34% van de gevallen die een ‘verlaten winkelwagen’ reminder e-mail heeft ontvangen uiteindelijk toch nog overgaat tot conversie.  

7. Repeat customer e-mails

Terugkerende klanten bestaan maar uit 11% van je totale klantenbestand bestaan. Toch zorgen deze klanten voor ongeveer een kwart van de omzet. Daarom kan je je tijd en energie goed gebruiken voor het opzetten van een geautomatiseerde e-mail campagne gericht op jouw relatie met de terugkerende klanten.  

Marketing automatiseren grafieken opbrengst
Ontdek meer:
De voordelen van marketing automation

Tips voor het starten met e-mail campagnes

Nu je hebt gelezen wat voor verschillende e-mail campagnes er zijn, wil je vast weten hoe je een goede start maakt om goede resultaten te behalen Hieronder geven we daarom 7 tips, zodat jij jouw e-mail campagne optimaal kan inzetten.

Tip 1 Toestemming voor het versturen van e-mails 

In de GDPR- regelgeving is vastgelegd dat het wettelijk verplicht is om consent te hebben van de ontvanger voor dat een e-mail naar de ontvanger wordt gestuurd. Hoewel het opbouwen van een e-mail lijst tijdrovend is, heeft het ook zijn voordelen. Doordat het een vereiste is dat klanten worden gevraagd om zich in te schrijven voor een mailing lijst, krijg je ook beter respons. De personen die zich aanmelden zijn vaak geïnteresseerd in je bedrijf en willen ook daadwerkelijk iets van je ontvangen.

Tip 2 Maak een plan van aanpak

Voordat je start met het uitvoeren van een e-mail campagne, is het belangrijk om eerst een plan te maken. Hierdoor worden de doelstellingen en aanpak verduidelijkt. Het hoeft geen gedetailleerd plan te zijn, het benoemen van alleen kernpunten is ook voldoende. Want het gaat erom dat je een back up hebt om op terug te vallen indien dat nodig is. Bekijk hier een aantal vragen die jij vooraf aan jezelf kunt stellen: 

  • Wat zijn mijn doelen? 
  • Wat is mijn doelgroep?  
  • Hoe vaak per week/maand wil ik e-mails versturen? 
  • Wat voor inhoud wil ik voor de campagne gebruiken? 
  • Wat is de duur van de campagne? 
  • Hoe ga ik de resultaten meten? 

Tip 3 Houd de campagne simpel en gestructureerd 

Vaak heb je de neiging om meerdere boodschappen in één campagne te zetten, zodat je er zoveel mogelijk mensen mee bereikt. Het is juist beter om je boodschap beknopt, makkelijk leesbaar en relevant te houden. Hierdoor krijg je de aandacht van je lezer en stimuleer je ze om te reageren. De boodschappen verdeel je als het ware over de doelgroep lijsten, zodat elke doelgroep relevante content krijgt. 

Tip 4 E-mail personalisatie

Wanneer je een gerichte e-mail campagne opzet, zullen je klanten wellicht veel overeenkomsten hebben. Afgezien daarvan is het van belang om ervoor te zorgen dat elk individu zich speciaal voelt. Bij gebruik van een CRM systeem kun je persoonlijke elementen toevoegen aan jouw e-mail campagne. De e-mail campagne lijkt dan bijvoorbeeld afgestemd te zijn op de ontvanger. Dit zijn de mogelijkheden hiervoor: 

  • Naam  
  • Locatie 
  • Aankoop historie 
  • Laatste login datum 
  • Recente activiteiten  

Tip 5 Test je e-mailberichten 

Er zijn diverse mogelijkheden om jouw e-mails uit te testen. Het is bijvoorbeeld verstandig om elk e-mail op z’n minst door een collega na te lezen, voordat het verstuurd wordt naar je hele mailingslijst. Daarnaast is het ook essentieel om naast de desktopversie, de mobiele of tablet versie te bekijken. Soms kunnen afbeeldingen of teksten anders weergeven worden. Volgens Kinsta, die e-mail statistieken onderzocht heeft, wordt namelijk bijna de helft van alle e-mail berichten geopend op de mobiele apparaat.  

Tip 6 Timing 

Wat is de beste tijd voor e-mail marketing ?Kom erachter op welke tijdstip jouw klanten hun e-mail lezen. Je wilt natuurlijk dat jouw e-mail bij hen terecht komt wanneer de kans het grootst is dat zij hun mailbox aan het doornemen zijn. Ga na wat voor jouw klant het beste werkt, door e-mails op verschillende tijden van de dag en het op verschillende dagen van de week te versturen.  

Tip 7 Resultaten meten

In de loop der tijd kunnen interesses en gedrag van jouw doelgroep veranderen. Hierdoor is het van belang om de resultaten van je e-mail campagnes te meten. Neem bijvoorbeeld een kijk op de volgende KPI’s: 

  • Percentage van de e-mails dat wordt ontvangen 
  • Percentage geopende e-mails 
  • Doorklik percentage 

Met deze KPI’s kun je nagaan wat werkt voor jouw e-mail campagnes. Als een e-mail die kort en krachtig is opgebouwd vaker wordt geopend dan lange, verdiepende e-mails, kan je hierop berichten gericht aanpassen. Dit geldt ook voor e-mails met korte vs lange onderwerpregels, door juist te proberen om onderwerp regels kort te houden bij je nieuwe e-mail campagnes.  

Lanceer jouw e-mail campagne 

De meeste bedrijven geloven dat één e-mail genoeg is om inkomen en winst te genereren, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Vandaar dat e-mail campagnes een stuk effectiever zijn. Resultaat is pas zichtbaar nadat er een aantal e-mails verzonden zijn, aangezien een klant zich dan pas aangespoord voelt om over te gaan tot aankoop.  

Ook al zijn e-mail campagnes geautomatiseerd door gebruik van een tool, het is belangrijk dat het niet ongecontroleerd loopt zonder omkijken. Selecteer specifieke data waarop je jouw campagne wilt lanceren en bepaal de tijd tussen iedere e-mail die je verzendt. Wanneer je klaar bent om e-mails te gaan verzenden, onthou dan dat je zo nu en dan de mailing checkt, en daarbij de data die hieruit voortkomt.  

Wil je volledig voorbereid zijn voor een scorende e-mail campagne? Download dan geheel gratis het onderstaande e-book ‘9 stappen in de voorbereiding van een succesvolle Marketing Automation Campagne’. Hierdoor ben je altijd in staat om de perfecte e-mail campagne op te zetten! Je hoeft er geen gegevens voor achterlaten.