Marketing automation: het opzetten van een e-mail campagne

Marketing automation: het opzetten van een e-mail campagne

In onze vorige blog over marketing automation hebben we uitgelegd wat marketing automation is, en bij wat voor campagnes de inzet effectief is. In deze blog leggen we u uit hoe u een marketing automation campagne het beste kunt opzetten.

Het opzetten van een marketing automation campagne

Het opzetten van een marketing automation campagne hangt af van welke klanten u wilt aanspreken en waarom u ze wilt aanspreken. Segmenteer uw klantenbestand in groepen en denk na over welke boodschap u wilt overbrengen, wanneer deze verzonden wordt en hoe u iedere groep geïnteresseerd houdt in wat u te vertellen heeft.

Identificeer uw doelgroep

De meeste marketing automation campagnes starten op basis van een trigger, het is daarom essentieel om uw doelgroep te identificeren en in verschillende groepen onder te verdelen. Sommige gebeurtenissen die een marketing automation flow triggeren, zijn activiteiten op uw website of app, zoals bijvoorbeeld een aanmelding voor de nieuwsbrief. Of een download, het niet afrekenen van een product of het wegblijven van uw website voor een bepaalde periode, kunnen allemaal triggers zijn waardoor uw doelgroep wordt onderverdeeld in verschillende groepen. Het segmenteren van groepen geeft u de mogelijkheid om uw doelgroep te targetten en op het juiste moment een bericht te sturen, wat interessant en relevant is voor de ontvanger.

Creëer uw boodschap

Het creëren van een duidelijk en relevant bericht met de juiste call-to-actions is onvermijdelijk bij iedere e-mail die u verstuurd in een marketing automation campagne. Het implementeren van aantrekkelijke, interactieve e-mail designs verzekert u ervan dat u iedere klant op de juiste manier benadert, ongeacht wat voor device diegene gebruikt.

Denk aan het onderwerp, titels en hoe u lezers terug naar uw website wilt leiden om producten of services te bekijken die u aanbiedt.

Maak gebruik van A/B tests om verschillende type e-mails te versturen naar uw gesegmenteerde groepen, om op deze manier de effectiviteit te testen van uw campagne. De resultaten van de data geeft u inzicht in uw doelgroep en hoe de e-mails ontvangen worden. Met behulp van A/B testen is het gemakkelijker om erachter te komen hoe de juiste e-mail opgebouwd moet worden om te zorgen dat die u het meeste succes oplevert in de toekomst. Dit werkt veel beter dan een willekeurig samengestelde e-mail sturen naar alle klanten in de hoop dat het werkt.

De tijd nemen om verschillende opzetten, designs en teksten te testen, is ideaal om uw doelgroep te leren kennen en inzicht te krijgen in wat ze aanspreekt, en voorkomt het verliezen van klanten doordat u geen formats getest heeft.

Creëer een plan voor uw marketing automation campagne

Voordat u een marketing automation campagne lanceert, zijn er een aantal vragen die u uzelf en uw team moet afvragen. Hoeveel e-mails wilt u versturen, hoe vaak en in welke volgorde? Lopen de call-to-actions lineair met uw boodschap, en hoe triggert u interesse en nieuwsgierigheid bij uw potentiele klanten? Hoe aantrekkelijk zijn uw titels en zijn ze relevant voor uw doelgroep? Wat voor type titels zijn het beste afgestemd op de gesegmenteerde groepen die u gecreëerd heeft? Gaat u e-mails verzenden naar de loyale klanten, de nieuwe klanten of naar beide? Is er een specifiek persona of methode van branding die u in uw boodschap wilt implementeren?

Hoe meer u weet van uw klanten en bij wie uw diensten en producten het meeste aanslaan, hoe gemakkelijker het is om de juiste e-mail te ontwikkelen voor de juiste timing van verzending.

Lanceer uw marketing automation campagne

De meeste bedrijven geloven dat één e-mail genoeg is om inkomen en winst te genereren, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Vandaar dat marketing automation campagnes een stuk effectiever zijn. Resultaat is vaak pas zichtbaar nadat er een aantal e-mails verzonden zijn, aangezien een klant zich dan pas aangespoord voelt om over te gaan tot aankoop. Ook al zijn e-mailcampagnes geautomatiseerd door gebruik van een tool, het is belangrijk dat het niet ongecontroleerd loopt zonder omkijken. Selecteer specifieke data waarop u uw campagne wilt lanceren en bepaal de tijd tussen iedere e-mail die u verzendt. Wanneer u klaar bent om e-mails te gaan verzenden, onthoud dan dat u zo nu en dan de mailing checkt, en daarbij de data die hieruit voortkomt.

Wilt u weten hoe wij u, als deel van uw marketingteam, kunnen ondersteunen bij het opzetten van een marketing automation campagne Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!