8 manieren om jouw webshop te optimaliseren
Je hebt een online webshop, je conversie loopt terug en de kosten voor Google Adwords lopen alleen maar op. Steeds meer webshops hebben hiermee te kampen. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop nog boven het maaiveld uitsteekt? Wij hebben 8 manieren om je webshop te optimaliseren!
werkend aan het optimaliseren van een webshop

Je hebt een online webshop, je conversie loopt terug en de kosten voor Google Adwords lopen alleen maar op. Steeds meer webshops hebben hiermee te kampen. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop nog boven het maaiveld uitsteekt? Wij hebben 8 manieren om je webshop te optimaliseren!

1. Zorg voor jouw eigenheid op de markt

Je kunt jouw webshop optimaliseren door te kijken of het voor jouw business mogelijk is om een eigen product op de markt te brengen. Misschien voelt dit voor jou als een hoge drempel, maar dit kan snel en eenvoudig door bijvoorbeeld producten te laten maken in Azië. Daarnaast is het gemakkelijk om in contact te komen met leveranciers, dit kun je doen door bijvoorbeeld eens een kijkje te nemen op Alibaba.

Indien het mogelijk is voor jouw webshop zou je kleine gerelateerde producten kunnen aanbieden bij het product dat de klant wil bestellen. De klant heeft hier misschien niet zo snel aan gedacht en is sneller geneigd het erbij te bestellen als het product gerelateerd is aan het bestelde product.

Welk voordeel geeft het jou als je een eigen product verkoopt? Er komt geen tussenleverancier meer aan te pas wat ervoor zorgt dat je marges stijgen. Daarnaast  kan je de prijzen zelf wijzigen waardoor je sneller B2B zaken kunt gaan doen.

2. Past het abonnement verdienmodel bij je business?

Het abonnement verdienmodel zorgt voor een zeker marge en klantenbinding. Veel bedrijven als Netflix en Spotify maken hier gebruik van. Kijk of dit ook voor jouw business mogelijk is.

3. Word een groothandel

Bij veel bedrijven zijn de producten afkomstig van webshops. Als webshop kun je ook besluiten om een groothandel te worden en hierdoor creëer je een nieuwe doelgroep. Om ook daadwerkelijk B2B zaken te gaan doen is het via de webshop eenvoudig mogelijk om een pagina te creëren voor bedrijven met aparte prijzen.

4. Verkoop producten op externe platformen

De concurrentie is groot en daarom verkopen steeds meer bedrijven hun producten via externe platformen zoals Amazon en Bol.com. Veel webshops zijn hier huiverig voor, maar dit is echter nergens voor nodig. Via bovengenoemde externe platformen is het heel eenvoudig om je producten te verkopen, het enige wat je ervoor nodig hebt is een zakelijk account

5. Internationaliseer je webshop

Een must om je webshop te optimaliseren is dat je webshop internationaal te bereiken is. Dit kan vrij eenvoudig en snel gerealiseerd worden. Het enige wat van belang is, is dat je ervoor moet zorgen dat je content vertaald wordt.

Hoe de consument je webshop bereikt? Dit kan eenvoudig via de Google Shopping en Amazon kanalen.

6. Word een distributeur

Verkoopt jouw webshop ook grote merken? Kijk eens of het mogelijk is om distribiteur te worden in jouw regio. Dit kan in overleg met de grote merken en zij bepalen of dit mogelijk is. Door distribiteur te worden zorg je ervoor dat je niet alleen financieel afhankelijk bent van je webshop.

7. Specificeer je doelgroep

Veel webshops hebben hun doelgroep niet voldoende gespecifieerd. Dit is een veel voorkomend probleem bij veel e-commerciebedrijven. Hoe beter de doelgroep gedefinieerd is hoe beter je zichtbaar bent op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Daarnaast is het voordeel van het specificeren van je doelgroep niet alleen de zichtbaarheid, ook kun je je branding en content beter op de doelgroep aanpassen en dit zorgt voor een snellere binding met je klanten.

8. Zorg voor een hechte klantenbinding

Hoe zorg jij ervoor dat de klant zich verbonden voelt met jouw webshop? Hier zijn veel strategieën voor te verzinnen maar weet jij hoe je ze op de juiste manier inzet?

Het is belangrijk om veel te geven maar hoe tast je dit af? Geef bijvoorbeeld gratis gerelateerde producten bij een bestelling maar zorg ook voor een persoonlijke touche zodat de klant zich aangesproken voelt.

Wees niet te bang voor veranderingen en optimaliseer jouw webshop voor jouw succes in 2018. Heb je hier hulp bij nodig? Vraag dan via onderstaande knop een adviesgesprek bij ons aan!