Adverteren op Instagram: zo doe je dat!

Adverteren op Instagram: zo doe je dat!

Het gebruik van social media blijft groeien, dit zien we op het moment voornamelijk op Instagram. Adverteren op Instagram kun je voor verschillende doelstellingen inzetten. In deze blog lees je een aantal aspecten die je helpen bij het adverteren op Instagram.

Is jouw doelgroep aanwezig?

Voordat je een online platform kiest om te adverteren, moet je onderzoeken of jouw doelgroep zich op dat platform bevindt. De meeste gebruikers van Instagram zijn tussen de 15 en 39 jaar. Op de tweede plaats zijn gebruikers die tussen de 20 en 29 jaar oud zijn. Valt jouw doelgroep niet binnen deze leeftijdscategorie? Dan is het beter om op een ander kanaal te adverteren, waar jouw doelgroep wél aanwezig is.

Soorten advertenties

Er zijn verschillende mogelijkheden om in Instagram te adverteren. Je kunt er voor kiezen om je advertentie in de tijdlijn van de gebruiker te plaatsten of in Instagram Stories. In Instagram Stories zijn foto’s en video’s 24 uur lang te zien. Wanneer je kiest om op deze manier te adverteren, komt jouw advertentie naar voren wanneer gebruikers Stories van andere gebruikers bekijken.

Target specifiek je doelgroep

Als je hebt besloten om te adverteren op Instagram is het natuurlijk belangrijk dat de advertentie bij jouw doelgroep terecht komt. Dat doe je door je advertentie zo goed mogelijk te targeten op jouw doelgroep. Hoe specifieker je jouw doelgroep target, hoe beter jouw advertentie aankomt bij het juiste publiek. Er zijn verschillende mogelijkheden waarop je kunt targeten:

  • demografische gegevens zoals: leeftijd, locatie en geslacht
  • vergelijkbare doelgroepen
  • gedrag
  • interesses

Budget

Als je adverteert op Instagram kun je aangeven welk budget je aan jouw advertentie wil besteden. Je kunt voor een doorlopende weergave kiezen of je stelt een begin- en einddatum in voor jouw advertentie. Bij een doorlopende weergave stel je een bepaald bedrag in en jouw advertentie wordt doorlopend aan jouw doelgroep getoond, totdat het budget bereikt is.

Tips voor je advertentie

Wanneer je kiest voor het adverteren op Instagram zijn er een aantal tips om ervoor te zorgen dat je advertentie meer bereik krijgt bij jouw doelgroep:

  • gebruik verschillende hashtags in je advertenties
  • wees creatief in je afbeeldingen
  • tag je locatie

Op Instagram is het belangrijk dat je pakkende afbeeldingen gebruikt voor je advertentie, Instagram is namelijk vooral visueel ingericht. In de beschrijving kun je een product/dienst omschrijven, maar zorg er wel voor dat de tekst niet de lang wordt. Dat kan ervoor zorgen dat je omschrijving niet wordt gelezen.

Wil jij graag adverteren op Instagram, maar kom je er nog niet uit? Wij kunnen je daarbij helpen! Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan: