Call to action
Je wilt graag dat een bezoeker die op je site komt ook daadwerkelijk een actie onderneemt om met je in contact te komen. Dit kunnen verschillende acties zijn, zoals b.v. iets downloaden, iets bekijken, ergens voor aanmelden, een aanschaf doen of het contact formulier invullen.
Rode telefoon call to action

Je wilt graag dat een bezoeker die op je site komt ook daadwerkelijk een actie onderneemt om met je in contact te komen. Dit kunnen verschillende acties zijn, zoals b.v. iets downloaden, iets bekijken, ergens voor aanmelden, een aanschaf doen of het contact formulier invullen.

Afhankelijk van de fase in het koopproces van de bezoeker, past de ene call to action beter dan de andere. Het is dan ook zaak om hier goed over na te denken. Want uiteindelijk wordt het succes bepaalt door het aantal potentiële klanten die een vervolgstap in hun aankoopproces zetten.

Tips?

De werking van de call to actions wordt veel getest. En er zijn verschillende tips die het succes van de call to actions in het oog springend verbeteren:

  • Opvallende call to action buttons. Uit een onderzoek van VWO in Amerika is naar voren gekomen dat het verminderen van additionele teksten en plaatjes rondom de call to action button, ervoor zorgt dat deze beter opvalt. Dit heeft geleid tot conversie verhoging van meer dan 200%.
  • Kleur en vorm. Deze zijn mede bepalend voor het doorklikgedrag van de bezoeker. Op het moment dat een button er ook echt als een button uitziet, zijn conversieverbeteringen van 45% gemeten ten opzichte van een andersoortige call to action. (bron: Copyblogger). Ook de kleur is van belang: De kleur oranje is een goede kleur voor een call to action, maar moet natuurlijk wel passen bij de vormgeving van de website. Door het veranderen van de kleur van de Call to action button naar oranje, zijn conversie verbeteringen gemeten van meer dan 30% (Bron; Quicksprout)
  • Plaats van de call to action button. Ook daar zijn verschillende resultatenqua conversie te meten (bron: Protocal.com). En dat betekent dat het van belang is dat er vooraf wordt nagedacht over de navigatie van de bezoeker en waar de call to action per pagina naar voren komt:
  1. Sidebar: 0.5 – 1.5%
  2. Algemeen, aan het einde van de pagina: 0.5 – 1.5%
  3. Pop-ups: 1 – 8%
  4. Sliders en bars: 1 – 5%
  5. Featurebox: 3 – 9%

Ondanks dat we met een call to action de focus leggen op de button, is de tekst die de call to action beschrijft, ook van groot belang. Onderzoek wijst uit, dat meer dan 90% van de bezoekers die de koppen op de site leest, ook de tekst rondom de call to action leest (Bron: Unbounce). Een ander goed voorbeeld is het woordgebruik. De tekst “Start mijn gratis proefversie” geeft een 90% hoger klikgedrag dan de tekst “Start jouw gratis proefversie”

Dit soort vraagstukken moet dan ook aandacht krijgen in een website optimalisatie project. Deze optimalisatie gaat niet alleen over hoe de website eruit ziet en hoe de navigatie over de pagina’s is, maar zeer zeker ook op welke manier de call to action buttons worden ingezet.

Nog andere aandachtspunten?

Natuurlijk moet de pagina waarop de call to action staat ook goed gevonden worden door Google. Want hoe groter het aantal bezoekers, des te groter het aantal mensen dat doorklikt op de call to action. Zelfs met een gelijkblijvend conversie percentage.

En het is belangrijk dat de verwachtingen van de bezoeker passen bij de fase van zijn koopproces en bij de onderliggende klantvraag. Als een klant zover is dat hij in zijn hoofd een besluit heeft genomen om iets aan te schaffen doordat hij zich al eerder op de site goed heeft georiënteerd, is het niet logisch om dan een call to action button te maken met nog meer informatie. Dan moet er gewoon besteld kunnen worden!

Conclusie

Naast het begrijpen van de klant door het opstellen van een customer journey met bijbehorende calls to actions, is het vindbaar zijn als organisatie en als persoon essentieel voor een goed commercieel resultaat. Website optimalisatie en gebruik van sociale netwerken staan aan de basis van zoekmachine marketing en persoonlijke profilering.

We delen graag onze kennis over website optimalisatie als succesfactor van uw marketing campagne en helpen u graag met uw website optimalisatie.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.