Online adverteren: zo werkt het

Online adverteren: zo werkt het

Wanneer je content marketing inzet, wil je ook dat jouw doelgroep deze content te zien krijgt. Maar niet elke potentiële klant bevindt zich binnen jouw bereik van social media, websitebezoekers of nieuwsbrief ontvangers. 

Hoe kun je deze groep toch bereiken? Dat doe je middels de online marketing strategie online adverteren. Advertenties die inspelen op de informatiebehoefte van de klant, zodat je jouw content nog breder onder de aandacht brengt. De vraag blijft: op welk kanaal kun je het beste adverteren? En hoe werkt online adverteren? In dit blog ontdek je er alles over.

Voordelen online adverteren

In eerste instantie zul je denken: nóg meer kosten. Maar wanneer je de juiste doelstellingen voor ogen hebt, haal je zeker rendement uit advertentiekosten. Dit levert jou de volgende voordelen op:

  • Blijf voorop lopen

Online is de toekomst. Millennials geven bijvoorbeeld de voorkeur aan een online aankoopproces, zonder interactie met sales. In de toekomst zal maar liefst 80% van de totale interactie online plaatsvinden volgers Gartner. De kans is dus groot dat jouw potentiële klanten zich online bevinden. Begin er nu met online adverteren en blijf je concurrentie voor.

  • Specifieke targeting

Met online advertenties ben je in staat om heel specifiek of juist heel breed te targeten, afhankelijk van jouw doelstelling. Dit doe je aan de hand van de juiste zoektermen die de intentie van gebruikers weergeeft. Je kunt bijvoorbeeld gericht adverteren op basis van demografie, geografie of interesse. En mensen die interactie met jouw advertentie hebben gehad, kun je eenvoudig opnieuw bereiken (retargeten).

  • Schaalbare kosten

Digitale advertenties hoeven niet duur te zijn. Je kunt de kosten zelf bepalen aan de hand van een maximaal bedrag. Voor Google Ads geldt bijvoorbeeld ook een vast bedrag per klik. En als je meer resultaat kunt behalen voor een lager bedrag, kun je dit gelijk instellen.

  • Meetbare resultaten

Door online te adverteren genereer je data. Deze data kun je eenvoudig bijhouden en meten om te kijken wat loopt en waar de verbeterpunten liggen. Dit betekent dat je de campagne tussentijd bij kunt sturen.

Online advertentiemogelijkheden

Elk kanaal heeft voor- en nadelen. Of adverteren op een kanaal geschikt is voor een organisatie, is afhankelijk van het doel en de doelgroep. Het ene kanaal, zoals LinkedIn, heeft meer zakelijke gebruikers, het ander is meer geschikt om consumenten te bereiken, denk hierbij aan Instagram en TikTok. Zo is voor een B2B organisatie die bijvoorbeeld CRM systemen aanbiedt, Instagram misschien niet het beste social medium om te willen adverteren. Daarentegen is LinkedIn, het sociale netwerk met vooral zakelijke gebruikers, wel een geschikt kanaal voor B2B organisaties.

Voor B2B organisaties zijn twee kanalen het meest geschikt: Google Ads en LinkedIn Advertising. Dit betekent uiteraard niet dat de andere kanalen niet ingezet kunnen worden om te adverteren, maar met deze twee advertentiemogelijkheden achten wij de kans het grootst dat een zakelijke doelgroep bereikt wordt en dat er conversie plaatsvindt.

Hieronder zetten we de online advertentiemogelijkheden op een rij, zodat je precies weet welk kanaal jou het meeste resultaat oplevert.

Zoekmachine advertenties

Zoekmachine advertenties, ook wel bekend als SEA, is en essentieel onderdeel van advertenties. Veel consumenten en bedrijven starten de zoektocht namelijk via een zoekmachine als Google. Door hier aanwezig te zijn, vang je veel extra verkeer. Het programma dat je daarvoor gebruikt is Google Ads. Je stelt de advertenties in aan de hand van zoekwoorden en targeting. Wanneer een gebruiker dit zoekwoord intikt, komt jouw advertentie bovenaan te staan in de Google SERP. Natuurlijk hangt deze positie wel af van de concurrentie. Deze manier van adverteren vergroot jouw bereik, waardoor je dus ook potentiële klanten bereikt die jouw bedrijf niet op de radar hebben.

Social media advertising

Advertenties op social media zijn tegenwoordig ook een grote hit. Je kunt voor Facebook en Instagram bijvoorbeeld gebruikmaken van de Meta Business Suite (link naar blog) om de advertenties overzichtelijk te beheren. Voor LinkedIn werk je met de LinkedIn Advertising tool. 

Facebook Ads

Facebook is nog altijd en populair platform op om te adverteren. Met name als jouw doelgroep zich in de leeftijdscategorie van 20-65 jaar bevindt. Je kunt er kiezen uit:

  • Reguliere advertenties
  • Gesponsorde verslagen
  • Pagina promotie
  • Promoten van berichten

De manier waarop de advertenties bereik tonen, hangt af van het aantal aanbevelingen van vrienden of het aantal likes: de sociale beïnvloeding. Je kunt ook hier zichtbaarheid specifiek targeten op jouw doelgroep aan de hand van demografische, geografische en interesse factoren.

Je kan de doelgroep kiezen aan de hand van de likes die je invult. Dan krijgen gebruikers die deze termen interessant vinden, jouw advertentie te zien. Daarnaast kun je een lijst e-mailadressen uploaden (tot 500). Aan de hand van deze lijst maakt Facebook een gemiddelde koper aan. Mensen die voldoen aan deze gemiddelde koper, krijgen jouw advertentie te zien. Je kunt ook advertenties laten zien aan alleen jouw websitebezoekers. Dit valt onder retargeting.

LinkedIn Ads

Zakelijke bedrijven kiezen veelal voor LinkedIn Ads, omdat professionals van de doelgroep hier aanwezig zijn. Je target met jouw advertentie op:

  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfsgrootte
  • Functie
  • Studierichting
  • Vaardigheden

Hiermee kun je heel specifiek bepalen welke doelgroep je wilt bereiken. Daarnaast kent LinkedIn x advertentiemogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken:

  1. Audio targeting, waarbij bezoekers van jouw website geretarget worden.
  2. Account targeting, je kunt ook een lijst met e-mailadressen uploaden van minimaal 1000 accounts.
  3. Contact targeting, waarbij je een e-mail lijst uploadt van minimaal 300 erkende accounts.
  4. LinkedIn Insight Tag geeft weer via welke advertenties de bezoekers op jouw website terechtkomen en wat deze klikken oplevert aan conversie.
  5. LinkedIn Sales Navigator gebruik je voor social selling en leadgeneratie.

Instagram

Advertenties op Instagram zijn gekoppeld aan het Facebook advertising account. Daarom lijkt deze methode veel op de advertenties die je voor Facebook creëert. Je kunt daardoor ook heel gericht jouw doelgroep benaderen.

Het platform vraagt om een grafische benadering: afbeelding, infographics en stories. Deze manier van adverteren is ideaal als jouw doelgroep erg jong is. Ongeveer de helft van de gebruikers zijn namelijk onder de 20 jaar. 

Twitter

Twitter is en blijft en populair social media platform. Je vindt hier dus en grote groep bezoekers, wat de kans vergroot dat ook jouw doelgroep hier aanwezig is. Om te adverteren op Twitter, maak je een advertentie account aan. De advertenties die je opzet, kun je focussen op de interesses van jouw doelgroep, of volgers van bijvoorbeeld influencers binnen jouw vakgebied.

Daarnaast kun je net als op Facebook een e-maillijst uploaden, waarbij Twitter een schatting maakt van de mensen die jouw account volgen. Het platform bepaalt dan aan welke groep de advertentie getoond wordt. Je kunt hiermee heel specifiek op jouw doelgroep targeten, via demografische en geografische gegevens of interesses.

Google display

Wanneer jouw doelgroep zich op een bepaalde blog of website bevindt, kun je hier jouw advertenties on display vertonen. Je stelt deze advertenties in via Google AdSense. Het systeem analyseert jouw opgegeven woorden en kijkt welke pagina’s op de website relevant zijn om jouw content te laten zien. Om deze websitebezoekers te retargeten, plaats je en cookie op de computer van elke websitebezoeker. De gebruikers krijgen dan op elke website in Google Display, deze advertentie te zien.

Deze vorm van adverteren is alleen lonend, wanneer je meer geld uit de bezoeker kan halen dat de concurrent. Je kunt dan namelijk meer bieden om de advertentie te laten plaatsen. Werk je in een sterk concurrerende markt? Dan is de kans om verlies te maken via Google Display groot.

YouTube advertising

Adverteren op YouTube werkt middels advertentie video’s. Video’s zijn een interactieve manier om bezoekers te bereiken. Je betaalt voor deze advertentie vorm per kijker. Nadelig aan deze vorm van adverteren is echter, dat je niet specifieke doelgroepen kunt selecteren. Maar hierdoor vergroot je wel het bereik. Wil je dus naamsbekendheid? Dan is YouTube ads een ideale oplossing.

Waarom online adverteren

Het doel van online adverteren kan variëren. Het is wel altijd de bedoeling dat je meer uit de investering haalt dan dat je er in steekt. Daarom stel je van te voren KPI’s op. Dit zijn meetbare doelen die je af kan lezen aan de gegenereerde data die online advertenties met zich meebrengen.

Je kunt deze data beheren op de social media platformen, maar je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een CRM en marketing systeem als HubSpot. Hierin kun je advertenties instellen en beheren voor alle social media kanalen. Doordat je alle informatie beschikbaar hebt op één plek, zie je direct wat de advertentiecampagnes opgeleverd hebben aan:

  • Impressies
  • Kliks
  • Contactpersonen
  • Nieuwe klanten

Hiermee vergelijk je eenvoudig welke advertentie het beste loop, waar aanpassingen nodig zijn en of je de juiste kanalen inzet om jouw doelgroep te bereiken.

Wat zijn de kosten van online adverteren?

In de wereld van social media advertising en online adverteren is er niet één antwoord op deze vraag te geven. Het bedrag dat je in advertenties investeert, hangt namelijk af van jouw bedrijfsgrootte, de concurrentie, het budget dat je beschikbaar hebt en de manier waarop het advertentiekanaal werkt.

Via Google Ads betaal je bijvoorbeeld per klik, gebaseerd op twee variabelen:

  • Kwaliteitsscore – Google geeft ieder zoekwoord een score, die de relevantie indexeert.
  • Ad Rank – Jouw ranking hangt af van de kwaliteitsscore gecombineerd met de maximale kosten per klik. De hoogste bieder komt dus niet per definitie met de advertentie bovenaan.

Als richtlijn kun je denken aan de €250 tot €1500 euro per maand. Maar deze bedragen hangen ook af van de omvang van de campagne en welk doel je met digitale advertenties wilt behalen. 

Hulp bij online adverteren

Het onderhouden van de advertenties is een belangrijk onderdeel van adverteren. Wanneer je namelijk niet voldoende tijd besteed aan tussentijdse analyse, is de kans groot dat je veel geld betaald voor een advertentie die weinig oplevert.

Heb je hier niet de juiste kennis voor in huis? Of moet je er te veel tijd voor vrijmaken ten koste van de dagelijkse werkzaamheden? Om nog meer rendement uit jouw advertenties te halen, kun je de online adverteren uitbesteden. Fueld biedt jou de specialisten om advertentiecampagnes op te zetten, uit te schrijven en te monitoren. We houden je op de hoogte in periodieke meetings en brengen de kosten omlaag waar het kan.

Wil jij ook meer rendement op jouw online advertenties? Bespreek vrijblijvend met Mariëlle waar jouw bedrijf winst kan behalen.