Vereenvoudig lead nurturing met HubSpot marketing automation

Vereenvoudig lead nurturing met HubSpot marketing automation

Geautomatiseerde processen zijn niet meer weg te denken uit de online marketing aanpak. Overal laten potentiële klanten sporen achter. Bijvoorbeeld op je website en via social media. Om inzicht in klanten te krijgen en leads op te volgen, vang je deze sporen op in een marketing automation platform.

Eén van de best scorende platformen is HubSpot marketing automation, zo blijkt uit een onderzoek van tech marketplace G2. Daarom leggen we uit wat je in de basis kan met de HubSpot marketing hub en hoe je al in 3 eenvoudige stappen start met marketing automation.  

Input voor het marketing team: data en prestaties

HubSpot is in de basis een CRM platform waar je alle klantdata in bewaart. Doordat het een marketing hub heeft ontwikkelt, heeft zowel de salesafdeling als het marketingteam de meest actuele klantdata inzichtelijk voor een compleet beeld van het gedrag, de behoeften en de wensen van (potentiële) klanten en leads. Er zijn tal van mogelijkheden die je in kunt zetten om je leads nog beter en sneller op te volgen. Hieronder bespreken we de 6 meest gebruikte functies voor markeitng automation van de HubSpot marketing hub. 

CRM database

Marketing automation draait op je klantdata. Deze heb je beschikbaar in je CRM. Wanneer je echter gebruikt maakt van HubSpot, kun je CRM, sales, marketing en service beheren in één platform. Hierdoor vernauwt de samenwerking tussen marketing en sales [link naar blog]. Dit heeft als voordeel dat het marketingteam nog betere leads kwalificeert en het salesteam een compleet beeld heeft van de potentiële klant. Zo kan de marketingafdeling middels HubSpot de sales een sein geven wanneer een lead klaar is voor een gesprek. Dit gebeurt automatisch, door vooraf doelen of voorwaarden in te stellen. 

E-mail marketing 

E-mail marketing maakt een belangrijk onderdeel uit van marketing automation. Denk hierbij aan nieuwsbrieven, servicemails of nieuwsupdates. In HubSpot kun je eenvoudig doelgroepen segmenteren en automatisch toevoegen aan de juiste lijsten. Dit doe je middels onderstaande worfklows. 

Lead nurturing met workflows

Je wilt je leads voeden met waardevolle informatie op het juiste moment. Hiermee bouw je niet alleen vertrouwen op, maar versnel je ook het koopproces van de klant. In HubSpot heb je hier de module workflows voor. Hiermee stuur je automatisch een reeks e-mails naar je leads.   

Er zijn 3 type workflows: 

  • Gebaseerd op contactpersonen 
  • Gebaseerd op bedrijven 
  • Gebaseerd op deals

Voor elke van deze typen geldt, dat je een registratietrigger opstelt. Dit is een actie of (combinatie van) eigenschap(pen) waardoor de websitebezoeker in de lead nurturing campagne terechtkomt. Bijvoorbeeld: bezoeker heeft formulier x ingevuld op landingspagina y.   

Je kunt nu een reeks e-mails toevoegen die je in HubSpot hebt aangemaakt. Zorg er voor dat je altijd een aparte uitsteltijd in de workflow bouwt, wanneer je wilt dat de e-mails niet gelijk na elkaar verzonden worden.  

Denk er ook aan om een doel op te stellen voor elke e-mail workflow. Is een lead na de twee e-mail bijvoorbeeld klant geworden? Dan hoeft deze de derde e-mail uit de workflow niet meer ontvangen. 

Cross sell mogelijkheden

Het HubSpot marketing platform stelt je in staat om uit waardevolle data nieuwe deals te filteren. Je kunt bijvoorbeeld zien welke combinatie producten en/of diensten vaak bekeken worden of samen gekocht worden. Door deze inzichten kun je bestaande klanten die deze producten en/of diensten nog niet bij je afnemen, informeren over de toegevoegde waarde ervan. Deze kansen vallen onder het begrip cross selling. 

Socials beheersen

De dagelijkse taken voor het marketingteam gaan niet alleen over leads werven. Ook zichtbaarheid en vindbaarheid vergroten maakt daar een deel van uit. Deze taken wil je overzichtelijk houden. Daarvoor heeft HubSpot de social publishing tool. Hierin beheers je alle social media posts en resultaten. Je hoeft de post maar één keer te creëren. Je dupliceert ze namelijk met één klik voor verschillende platformen. Let wel: elk social media platform heeft eigen lay-out mogelijkheden en content voorkeuren. Zorg dus altijd dat je de post aanpast voor de voorkeuren van elk platform.  

Smart content

Je doelgroep bestaat niet uit één persoon. De groep heeft weliswaar dezelfde interesses, maar zijn nog altijd individuen. Je wilt ze daarom ook zo gepersonaliseerd mogelijk benaderen. Daar zet je de smart content module voor in. Je kent het begrip ook wel als liquid content.  

Met deze functie kun je automatisch gepersonaliseerde berichten weergeven aan verschillende websitebezoekers. Zo kun je de homepage aanpassen naar gelang het soort bedrijf dat je website bezoekt, of headlines en content aanpassen voor bezoekers die terugkeren op je website. 

Hubspot marketing inzetten

Deze functionaliteiten zijn slechts een greep uit de vele mogelijkheden binnen HubSpot. Je kunt ook content opmaken voor SEO campagnes, SEA advertenties opstellen, een volledige website bouwen of chatfuncties beheersen vanuit HubSpot. Maar wil je alvast starten met marketing automation? We geven je de volgende tips. 

Starten met marketing automation

De inzet van marketing automation betekent dat je (potentiële) klanten op het juiste moment opvolgt door geautomatiseerd in te spelen op acties die ze bijvoorbeeld op je website ondernomen hebben. Uit deze data kun je informatie halen over waar de websitebezoeker in geïnteresseerd is en met welke vragen deze zit. Met een marketing automation platform als HubSpot kun je bezoekers en acties koppelen aan bijvoorbeeld een e-mail workflow met gepersonaliseerde content.   

Natuurlijk zal de concrete inzet ervan afhangen van welk doel je hebt. Over het algemeen automatiseer je de online marketingtaken om meer conversies te behalen, B2B leadgeneratie te verhogen, kwalitatieve leads voor de sales genereren en waarde aan klanten geven. Je zet al een marketing automation op in drie stappen. 

Inventariseer de e-mailmarketing taken

Een e-mail campagnes opzetten is per thema een eenmalige taak. Maar de campagne bijhouden kost veel handmatig werk. Waar je begint met marketing automation, is daarom een e-mail workflow. Je ontvangt bijvoorbeeld gegevens van websitebezoekers wanneer ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, of een whitepaper downloaden. Zo worden de juiste leads opgevolgd met voor hen relevante informatie. Een bekend voorbeeld is een welkomstcampagne.  

Het voordeel van automatisering is dat de geïnteresseerde direct een mail krijgt op moment van inschrijven. Achter de schermen hoeven collega’s hier niet zelf aan te denken. Deze workflows kun je ook bouwen voor follow up e-mails na een aankoop (survey), evenement (kortingscode) of webinar. Voor geavanceerde opties kun je hier zelfs HubSpot webinar voor inzetten. 

Analyseer klikgedrag

Vervolgens analyseer je het klikgedrag van je doelgroep. Hiermee krijg je inzicht in relevante data voor lead nurturing. Dit doe je zowel op je website, als het klikgedrag van de e-mailcampagnes. Op basis van deze data kun je ook websitebezoekers segmenteren op gedrag. Je kunt hiermee bijvoorbeeld bezoekers onderscheiden die interesse tonen in een bepaald product en/of dienst. Of klanten toevoegen aan een service mailing wanneer ze de FAQ pagina bezocht hebben.   

Op basis hiervan kun je leads opvolgen middels de hierboven afgebeelde  ‘als x dan y’ workflow. Ook kun je hen hierdoor gemakkelijk gepersonaliseerde informatie bieden op je website door de inzet van liquid content. Ondersteunend hieraan zijn IP tracking tools.

Meet de resultaten

Om zorgvuldig met de data om te gaan en zicht op de resultaten te behouden, is het aan te raden om te beginnen met één campagne. Vanuit hier leer je de mogelijkheden van marketing automation en kun je de inzet steeds verder uitbreiden. Door de resultaten periodiek te meten, leer je welke triggers je nodig hebt om de juiste boodschap op het juiste moment te versturen. Dit betekent dat je SMART goals op wilt stellen en duidelijke KPI’s hanteert waarmee je jouw vooraf opgestelde doelen weet te meten. 

Starten met marketing automation

Je begint dus al eenvoudig een gautomatsieerde marketing campagne door te kijken naar welke doelgroepen je kunt segmenteren en hier vervolgens e-mail workflows voor op te stellen. Je kunt hier ook hulp voor inschakelen van een externe partner.   

Fueld heeft jarenlange ervaring op gebied van geautomatiseerde marketing inzet. Daarnaast heeft HubSpot ons bekroond als Platinum partner voor onze inzet van onze klanten die gebruik willen maken van HubSpot.  

Wil je beginnen met marketing automation en zoek je ondersteuning in de aanpak? Of wil je geavanceerde marketing automation inzetten met de hulp van een expert? Plan gerust aan afspraak bij Marielle en zij vertelt je er alles over.