Zo komt je content hoger in Google!

Zo komt je content hoger in Google!

Hoger in de Google zoekresultaten komen zorgt ervoor dat je meer bezoekers genereerd. Om een prominente plek te bemachtigen op Google gezien de concurrentie is dit lastiger dan ooit. Want het hebben van alleen een website is niet genoeg.

Je wilt natuurlijk ook hoger in Google komen op zoektermen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Met behulp van bepaalde SEO technieken kan jij dit waarmaken. Kom doormiddel van deze blog erachter hoe jij daartoe komt!

Hoe werkt Google? 

Allereerst is het essentieel om te weten hoe Google te werk gaat. Als je niet over deze kennis beschikt, is de kans groot dat het je niet lukt om hoger in Google zijn zoekresultaten te komen. Het is daarom goed om te weten hoe de zoekmachine precies opereert en hoe Google bepaald of jouw website hoger mag staan in de zoekmachine.  

Google heeft eigenlijk maar één taak, de meest relevante zoekresultaten tonen. Om de relevantie van de informatie van een webpagina te bepalen ‘bezoekt’ Google de website. De informatie van de pagina’s worden opgeslagen in een enorme database. Dit wordt ook wel Google-index genoemd. Het gehele proces noemen we ‘crawlen’. 

Crawlen 

Google leest jouw website aan de hand van zogeheten crawlers. Je kunt dit zien als spinnen die het web van jouw websites doorspitten om te indexeren. Je zult je vast ook afvragen wat crawlen precies inhoudt. Crawlers gedragen zich als gewone bezoekers. Ze klikken op pagina linkjes, lezen teksten en bekijken afbeeldingen. De crawlers van Google kunnen in een fractie van een seconde een enorme hoeveelheid aan informatie verwerken. Vervolgens worden deze informatie geordend in de zoekindex.

Indexeren 

De volgorde van de zoekresultaten wordt bepaald door de verzamelde gegevens binnen de Google index. Google past een tal van algoritmes toe op de beschikbare gegevens. De zoekmachine van Google werkt met ongeveer 250 algoritmes. Hierdoor kunnen de frequenties van diverse factoren nauwkeurig gemeten worden onder een variatie van omstandigheden.

Zo komt er naar voren welke factoren met elkaar verband houden. De index bevat alles binnen een HTML-code. Denk hierbij aan URL’s, teksten, afbeeldingen en video’s. Dus het is essentieel om je SEO te optimaliseren om met jouw website en content hoger in de Google zoekresultaten te scoren. 

indexeren google hoe

Hoe kom ik hoger in Google? 

Zoals eerder genoemd: als je hoger in Google getoond wilt worden, zul je aan de slag moeten gaan met SEO. De volledige naam van SEO is Search Engine Optimization. Het doel is om je website in te richten volgens de richtlijnen van Google, zodat je je vindbaarheid in de zoekmachine vergroot. Tegenwoordig hecht Google veel aan moderne SEO.

De focus van je website is dan ingericht op de optimale gebruikservaring van de bezoeker. Zo beschikt het over informatie waar de bezoeker naar opzoek is. Dus als jij een relevante webpagina hebt gemaakt over een bepaald onderwerp, zul je wellicht beloond worden door een plekje hoger in Google te krijgen. 

3 pijlers van SEO 

Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar informatie wil Google natuurlijk de relevantste pagina’s weergeven in de zoekresultaten. Om de webpagina’s op de juiste positie te weergeven gebruikt Google Ranking verschillende ranking factoren. Deze ranking factoren kunnen opgedeeld worden in drie pijlers. Elk pijler heeft veel impact voor jouw website om hoger in Google te komen: 

1 Techniek

Techniek is alles wat zich achter de schermen van jouw website afspeelt. Je website kan niet functioneren zonder goede techniek. Denk hierbij aan website codering, plugs en de laadsnelheid. Daarom wil regelmatig de website optimaliseren. Het technische gedeelte van SEO is vaak het moeilijkst om aan te pakken. Doordat er weinig mensen over deze kennis beschikken. Als gevolg zijn mensen sneller geneigd om dit achterwege te laten. Dit is erg zonde, aangezien het veel invloed heeft op de zoekresultaten. Bekijk hier hoe jij toch techniek kan optimaliseren:  

  • Websitesnelheid: zorg ervoor dat de afbeeldingen, andere visuals als infographics en video’s niet te groot zijn, om de laadsnelheid te verbeteren. 
  • Minimaliseer plugins en verwijder wat je niet meer gebruikt. 
  • Voorkom duplicate content en 404 links. 

technische SEO test

2 Content

Content bestaat uit alles wat je plaatst op je website, bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en video’s. Geoptimaliseerde content is erg belangrijk. Als je niet beschikt over goede content is je website niet veel waard en zul je niet hoger in Google komen. Houdt er dus tijdens het creëren van content rekening mee dat je tekst makkelijk leesbaar is en dat het antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Ook is het belangrijk dat Google jouw tekst begrijpt. Daarnaast kan je de volgende aspecten van je content optimaliseren:  

  • Verricht voor het schrijven van je tekst een zoekwoorden analyse 
  • Plaats zoekwoorden in de titel, koppen, bodytekst, meta tags en URL
  • Voeg afbeeldingen, infographics en video’s toe aan je teksten
  • Creëer een ‘interne spinnenweb aan links’: pillar pages

Content bestaat niet alleen uit blogs en visuals. Je hebt op jouw webiste namelijk te maken met verschillende soorten website pagina’s als landingspagina’s, dienstenpagina’s, inschrijfpagina en bedankt pagina. Deze optimaliseer je allemaal voor een ander doel. Daarbij is een landingspagina bijvoorbeeld gericht op een zoekwoord en conversie, terwijl de bedankt pagina ingericht is voor een heel ander doel.  

Is jouw content gebaseerd op een listing? Bijvoorbeeld een ‘top tien’, een stappenplan of een lijst met tips? Dan is er een kans dat je een featured snippet krijgt. Hiermee sta je boven alle zoekresultaten in Google. 

3 Autoriteit

De laatste pijler, autoriteit, gaat voornamelijk over de waarde van je website. Deze worden vaak gemeten aan de hand van je Domain Authority. Websites krijgen een cijfer tussen de 1 en 100. Waarbij elke website op 1 begint en zich ontwikkelt tot een hoger Domain Authority. De snelheid van de groei is afhankelijk van verschillende factoren: kwaliteit van je website, de hoeveelheid externe links naar jouw website en de leeftijd van jouw website speelt hierbij een rol. Zo kan je jouw autoriteit optimaliseren:  

  • Externe links: schrijf gastblogs en werk aan je PR. 
  • Verkies kwaliteit over kwantiteit. 
  • Wissel links uit met websites die waardevol voor jouw website zijn en een hoge Domain Authority hebben. 

Verbeter eenvoudig jouw Google ranking 

Wanneer je hoger in Google wilt komen, moet je dus werken aan SEO optimalisatie. Daar komt meer bij kijken dan alleen content creëren. Fueld is expert op het gebied van content creatie en SEO optimalisatie. Heb je niet genoeg kennis of onvoldoende tijd om aan jouw ranking te besteden? Je kunt altijd bij ons terecht om hoger te scoren in Google.  

Als je geïnteresseerd bent om hoger in Google te komen doormiddel van SEO optimalisatie, wil je natuurlijk eerst weten waar je nu staat. Doe daarom de gratis SEO score test, zo weet je direct waar jouw verbeterpunten liggen. Laat je kans niet liggen om hoger in Google te komen!