Content overload: 6 manieren om de aandacht te krijgen

Content overload: 6 manieren om de aandacht te krijgen

De hoeveelheid content neemt snel toe de laatste jaren en het ziet er niet naar uit dat dit zal afnemen. Er is ook wel sprake van een content overload. De voorspelde uitgave aan content marketing is meer dan verdubbeld vergeleken met de afgelopen jaren. In 2014 was dit 145 miljard dollar, in 2019 zal dit naar verwachting 313 miljard dollar zijn.

Maar met dat de hoeveelheid content snel toeneemt, neemt de kans van te veel content ook toe. Dit komt niet alleen doordat het zo snel toeneemt, maar ook door het ontstaan van desinteresse bij de ontvangers. Door het enorme aanbod van content zien de ontvangers het verschil er niet meer in en worden ze steeds kritischer in welke content ze wel tot zich nemen en wat ze negeren.

De oplossing voor deze toenemende desinteresse is het aanbieden van content wat uniek, nieuw en iets waardevols bevat voor de ontvanger. Dit is een enorme uitdaging, maar wel de enige manier om te zorgen dat alle tijd die wordt besteed aan content creatie ook de investering waard blijkt. B2B-marketeers hebben de meeste moeite met content creëren wat engaging is.

6 manieren om de aandacht te krijgen van de content ontvanger

1. Leer van je omgeving

Leer van interessante mensen uit de omgeving, niet alleen mensen die verstand van zaken hebben binnen het bedrijf of branche, maar ook daarbuiten. Kom te weten welk soort content interessant is en waarom dat zo is. Daarnaast is het handig om na te gaan waar mensen naar op zoek gaan naar content, hier komen inspiratiebronnen uit voort, voor trends of onderwerpen. Nagaan wat de klant interessant vindt levert veel op. Houd social media of community’s in de gaten om te weten te komen welke content de aandacht krijgt.

2. Creativiteit

Plan sessies met mensen die niet bekend zijn met jouw bedrijf om erachter te komen welke associaties er gewekt worden. Door dit te visualiseren met behulp van bijvoorbeeld een mindmap, komt er meer creativiteit naar boven. Er worden onderwerpen aangekaart die eerder misschien nooit in beeld zijn geweest, daarnaast zal er een samenhang ontstaan. Door deze samenhang uit te werken ontstaat er ook een grote stap richting storytelling.

3. De boodschap overbrengen op een visuele en interactieve manier

Beeldmateriaal zegt meer dan woorden. Door dit mee te nemen in de content creatie zal de content beter overkomen op de ontvanger. Visuele content is makkelijker te herkennen en consumeren. Maak gebruik van infographics, afbeeldingen en video’s. Wanneer deze relevant zijn voor de doelgroep, zal de consumptie en retentie van de content worden versterkt.

Daarnaast is een vorm van interactie een effectief middel om in te zetten. Een interactieve benadering van de juiste content zorgt ervoor dat de aandacht gegrepen, en vastgehouden wordt. Daarnaast zorgt deze andere manier van content overbrengen voor een positief gevoel bij de ontvanger. Het kan hierbij gaan om een interactieve infographic of het opnemen van social media posts in de content.

4. Actueel

Door in te spelen op actualiteiten, kun je meeliften op de trending topics. Dit kan alleen wanneer je daadwerkelijk iets te melden hebt, wanneer er ingespeeld wordt op actualiteiten zonder dat de content die daaruit voortkomt relevante inhoud voor de doelgroep bevat, wordt dit niet goed opgevangen door de ontvangers.

5. Maak de koppeling met gevoel

Aandacht voor het menselijke aspect en de toepassing van humor werken erg goed in content. Dit kan wel risico’s met zich meebrengen, wanneer de toon verkeerd overkomt op de ontvanger kan het een verkeerde snaar raken. Opvallen tussen alle content wat aangeboden wordt is positief, het is daarbij niet nodig extreme uitersten te gebruiken om op te vallen.

6. Optimaliseer bestaande content

Wanneer content niet aanslaat zoals verwacht, is de eerste reactie meestal om de content aan te passen. Maar wanneer dit te snel gebeurt kan er teveel waarde verloren gaan. Het is handig om in kaart te brengen welke content er is, hoe sluit deze aan op de customer journey en op de buyer persona’s? Waarom is de huidige content niet effectief? Het is wellicht efficiënter om bestaande content aan te passen dan nieuwe te gaan maken. Er is vaak een hoop research gedaan, deze kennis is waardevol. Daarnaast is het een leerproces, wat handig is voor de nieuwe content. De bestaande content is een goed punt om vanaf te beginnen, hierdoor begin je niet bij nul. Content optimaliseren kan door het in een andere vorm te gieten, zoals van een whitepaper verschillende blogjes of een infographic maken. Ook kan de content zo aangepast worden dat het op een andere doelgroep aansluit, omdat de huidige doelgroep niet het gewenste resultaat oplevert.

Wilt u alles weten over het ontwikkelen van een goede content strategie die aansluit op de wensen en behoeften van (potentiële) klanten en wilt u erachter komen hoe u een doeltreffende B2B content strategie opstelt? In onze whitepaper ‘Content marketing’ geven wij u informatie en handige stappen over hoe u een succesvolle B2B content strategie opstelt.

Blog onderwerpen

LinkedIn profile

Untitled

Fueld

Dé HubSpot en Marketing specialist voor de ICT branche!

Marketing & Advertising | Groningen, Groningenn | 1,224 followers

Download center

Instagram